شیوع سرطان پستان هم‌زمان با همه‌گیری کرونا در پاکستان

به گفته کارشناسان انتظار می‌رود سرطان پستان در میان زنان پاکستان در طی چند سال آینده افزایش یابد

از هر ۹ زن در پاکستان یک تن در معرض ابتلا به سرطان پستان است- عکس از Geo News

به گفتۀ کارشناسان، ابتلای زنان پاکستانی به سرطان پستان در سطح گسترده‌ای شایع شده است و ممکن است طی سال‌های آینده به سرعت افزایش یابد.

طبق پژوهشی که در مجلۀ پزشکی «BMC Public Health» منتشر شد، انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۰ میزان سرطان پستان در پاکستان ۲۳.۱ در صد افزایش یابد، در حالی که همین میزان در سال ۲۰۲۵ به ۶۰.۷ درصد افزایش خواهد یافت.

براساس تحقیقات سازمان «Pink October»، که در این ماه یک پویش آگاهی‌دهی نسبت به سرطان پستان را اجرا می‌کند، از هر ۹ زن در پاکستان یک تن در معرض ابتلا به سرطان پستان است و مهم‌تر از همه این که بیشترین تهدید این بیماری متوجه دختران و زنان جوان است.

طبق مطالعات DM Parkin و همکارانش، از هر صدهزار زن در پاکستان ۵۲ تن به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، که بالاترین میزان را در تمام کشورهای آسیا به جز اسرائیل نشان می‌دهد.

نه تنها در شهرها بلکه در مناطق روستایی در آن سوی مرز هند با استان سند، همین میزان نزدیک به ۹ درصد است، در حالی که در شهرهایی مانند بمبئی که از لحاظ اقلیمی شباهت زیادی به کراچی دارد، میزان ابتلا به این بیماری فقط ۲۸ درصد است.

نکتۀ خطرناک دیگر این است که زنان در پاکستان در سنین پایین‌تری نسبت به سایر کشورها به این بیماری مبتلا می‌شوند.

با وجود این، هیچ راهکاری برای مقابله با این بیماری در پاکستان تدوین نشده است و همچنان هیچ نوع پویش گستردۀ آگاهی‌بخشی برای مردم آغاز نشده است.

دکتر نسیم بیگم، مشاور انکولوژیست در بیمارستان سرطان ارنم در پیشاور، طی سرمقاله‌ای در مجلۀ دانشکدۀ جراحان و پزشکان نوشت، سرطان پستان در پاکستان به یک همه‌گیری تبدیل شده است. وی افزود که برنامۀ ملی کنترل سرطان (NCCP) هنوز تدوین نشده است؛ او دلیل این امر را عدم ارادۀ سیاسی، نظام بورکراسی دست‌وپاگیر وعدم علاقۀ کارشناسان می‌داند.

دلایل این بیماری چیست؟

میان متخصصان پزشکی در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. ما با دکتر محمد کاشف خان، متخصص انکولوژی در پلی‌کلینیک اسلام‌آباد صحبت کردیم؛ او معتقد است که بین میزان سرطان پستان در پاکستان و کشورهای هم‎‎جوار اختلاف وجود دارد، اما تا زمانی که در مورد این کشورها تحقیقی مشترک انجام نشود، تعیین دلایل آن دشوار است.

از او پرسیدیم که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ازدواج بین بستگان نزدیک (ازدواج پسرعمو و دخترعمو) دلیل اصلی این امر در پاکستان است، او در پاسخ گفت که این می‌تواند یک دلیل از جمله دلایل گوناگون باشد، اما پاسخ کامل برای این سؤال نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که ژنتیک تنها ۳۰ درصد از علت‌هاست، سایر علل متفاوت است و برای تعیین و تثبیت آن‌ها پژوهش‌هایی مبتنی بر شواهد لازم است.

وی افزود: «دو ژن وجود دارد که می‌تواند به تشخیص سرطان پستان کمک کند، اما مشکل ما این است که آزمایش آن‌ها بسیار گران است و فراتر از حد توان بیماران معمولی است؛ بنابراین پزشکان مجبورند هنگام تجویز آن معاینات، مراقب وضعیت مالی بیماران باشند.»

دکتر کاشف در ادامه گفت: «مردم کشور ما به سرعت روستا‌ها را رها می‌کنند و به سمت شهرها حرکت‌ می‌کنند که این امر باعث آلودگی بیشتر شهرها شده است.»

دلیل دیگر افزایش سرطان، استفاده از غذاهای ناسالم است. هر چه غذا بیشتر فرآوری شده باشد، به همان اندازه مضرتر خواهد بود و این نیز یکی از دلایل عمدۀ شیوع سرطان است.

او همچنین دلیل دیگری را برشمرد و گفت که طی سال‌های اخیر روند بارداری دیرهنگام در میان زنان متأهل وجود دارد و زنان شاغل در حال حاضر معمولاً اولین فرزند خود را پس از ۳۰ سالگی به دنیا می‌آورند. علاوه بر این، رواج شیردهی به کودک روز به روز در حال کاهش است و هردو روند می‌تواند منجر به سرطان پستان شوند.

© IndependentUrdu

بیشتر از جهان