انتقاد بایدن از خروج آمریکا از برجام؛ ترامپ: پس از پیروزی من، ایران تماس می‌گیرد

ترامپ به شرایط سخت اقتصادی ایران در نتیجه «کارزار فشار حداکثری» دولت او و نیاز تهران به توافق اشاره کرد

جو بایدن و حزب دموکرات پیشتر اعلام کرده‌اند در صورت پیروزی در انتخابات، آمریکا به برجام باز خواهد گشت- JIM WATSON / AFP

دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده آمریکا پنجشنبه شب در دو برنامه تلویزیونی جداگانه شرکت کردند و به پرسش‌های مجری برنامه و رأی دهندگان در حوزه‌های مختلف، از جمله ایران، پاسخ دادند.

جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات سیزدهم آبان و معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا که پنج سال پیش با ایران به یک توافق جامع هسته‌ای دست یافته بود، از تصمیم رقیب خود به خروج از توافق انتقاد کرد.

بایدن گفت، حالا ایران به در اختیار داشتن مواد کافی برای ساخت بمب نزدیک‌تر شده است.

ایران و شش قدرت جهانی، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین توافق کردند در ازای اعمال محدودیت‌های مشخص بر برنامه‌هسته‌ای ایران، تحریم‌های مرتبط با آن لغو شود.

ترامپ که از ابتدا مخالف توافق بود، پس از پیروزی در انتخابات چهار سال پیش و راهیابی به کاخ سفید، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسما از آن خارج شد و تحریم‌هایی که پس از اجرای آن لغو شده بودند را بازگرداند.

وی که خواهان رسیدن به یک توافق بهتر با تهران که نه تنها برنامه هسته‌ای، بلکه برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز در بر بگیرد، شب گذشته بار دیگر از سیاست خود دفاع کرد.

دونالد ترامپ به شرایط سخت اقتصادی ایران در نتیجه «کارزار فشار حداکثری» دولت او و نیاز تهران به توافق اشاره کرد و گفت نخستین تلفنی که پس از پیروزی در انتخابات دریافت کنم، از طرف ایران خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با بیان این که ایرانی‌ها منتظر نتیجه انتخابات هستند هشدار داد که بعد از انتخابات شرایط خیلی سخت‌تر خواهد بود.

جو بایدن و حزب دموکرات پیشتر اعلام کرده‌اند در صورت پیروزی در انتخابات، آمریکا به برجام باز خواهد گشت و برای تقویت آن و رفع نگرانی‌های بین‌المللی از برنامه موشکی ایران مذاکره خواهند کرد.

دو رقیب انتخاباتی قرار بود پنجشنبه شب طبق برنامه از پیش تعیین شده در دومین مناظره تلویزیونی خود شرکت کنند، اما به دنبال ابتلای ترامپ به کووید۱۹ مناظره لغو شد و آنها در دو برنامه مجزا شرکت کردند.

برنامه پرسش و پاسخ ترامپ در در شهر میامی ایالت فلوریدا به میزبانی شبکه ان بی سی برگزار شد و برنامه پرسش و پاسخ جو بایدن در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا به میزبانی شبکه ای بی سی برگزار شد.