نتایج مثبت واکسن کرونای تولید چین

این واکسن در افراد بالای ۶۰ سال و مسن‌تر هم ایجاد پادتن کرده است

چین روی تولید پنج واکسن مختلف برای ویروس کرونا تمرکز کرده است-WANG ZHAO / AFP

بر اساس یک پژوهش جدید به نظر می‌رسد یک واکسن بالقوه ویروس کرونا که در چین تولید شده است، کاملا امن بوده و در مراحل اولیه و میانی آزمایش بر انسان موجب تحریک سامانه ایمنی بدن شده است.  

واکسن احتمالی کووید-۱۹ که به «بی بی‌آی بی‌بی –کوُرو» موسوم است، همراه با گروه دولتی «نشنال فارماسوتیکال» در موسسه تولیدات بیولوژیکی پکن ساخته شده است. این واکسن در گزارشی که روز پنج‌شنبه در نشریه «لانست» منتشر شد، در مجموع «امن» و «با ضریب تحمل بالا» توصیف شده است.  

پژوهشگران می‌گویند آزمایش واکسن «بی بی‌آی بی‌پی – کورو» روی انسان از اوایل ماه ژوئن و پس از تاثیر چشمگیر آن روی میمون آغاز شد که بدون ایجاد پیچیدگی و عوارض، بدن را ترغیب به تولید پادتن می‌کند.  

در دو مرحله نخست آزمایش، واکسن هیچ گونه عارضه جانبی شدیدی ایجاد نکرد. بنابه مقاله مندرج در «لانست» معمول‌ترین عوارض جانبی آن شامل تب و درد در محل تلقیح واکسن بوده است.  

این نتایج از مراحل اول و دوم آزمایش واکسن حاصل شده است که در تاریخ ۲۹‌ آوریل و ۳۰‌ ژوئیه به ۶۰۰ داوطلب سالم ۱۸ تا ۸۰ساله تلقیح شد.  

میزان پادتن تولید شده اما در داوطلبان بالای ۶۰ سال کمتر بوده است و گاه تا ۴۲ روز طول می‌کشد تا به سطحی قابل‌ملاحظه افزایش یابد. برای داوطلبان جوان‌تر میانگین دوره تولید پادتن ۲۸ روز است.    

پرفسور شیائومینگ یَنگ، یکی از مولفان این مقاله پژوهشی می‌گوید: «حفاظت از سالمندان هدف اصلی یک واکسن موفقیت‌آمیز کووید-۱۹ است زیرا این گروه سنی در معرض خطر ابتلا به شدیدترین عوارض بیماری هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما گاه واکسن‌ها در این گروه تاثیر کمتری دارند زیرا سیستم ایمنی بدن با بالا رفتن سن ضعیف می‌شود. بنابراین باعث دلگرمی است که واکسن بی بی‌آی بی‌پی –کورو در افراد بالای ۶۰ سال و مسن‌تر هم ایجاد پادتن کرده است. ما فکر می‌کنیم این امر تحقیقات بیشتر (در مورد واکسن) را توجیه می‌کند.»

اعلام تولید این واکسن تنها چند روز پس از توقف آزمایش واکسن کرونا توسط کارخانه تولید داروی «جانسون‌اندجانسون» صورت گرفت که در جریان آن یکی از داوطلبان دریافت واکسن به یک بیماری غیرقابل توجیه مبتلا شد.  

«بی بی‌آی بی‌پی - کورو» یکی از دست کم ده پروژه تولید واکسن ویروس کرونا است که در سطح جهانی وارد مرحله سوم آزمایش روی انسان شده‌اند. به گفته سازمان بهداشت جهانی چهار پروژه جهانی تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان چینی در جریان است. 

چین روی تولید پنج واکسن مختلف تمرکز کرده است. هر روش تولید دست کم وارد یک مرحله آزمایش کلینیکی شده است. یَنگ سِنگ، معاون اداره ملی تولید دارو در ماه سپتامبر به نشریه «چاینا دیلی» گفت در مجموع، یازده واکسن بالقوه در مراحل مختلف آزمایشی قرار دارند.

© The Independent

بیشتر از جهان