وزیر امور خارجه عربستان: فشار بر ایران موثر بوده است

«راه صلح برای ایران باز است، اما آنها باید انتخاب کنند»

وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرد که ایران به میز مذاکرات بازگردد - Manuel Balce CENETA / POOL / AFP

فیصل بن‌ فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که ما به دنبال درگیری با ایران نیستم، اما معتقدیم که «سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ در مورد ایران موفق بوده و تضعیف این کشور باعث شده تا دیگر منابع مالی لازم برای دخالت در منطقه و حمایت از نیروهای نیابتی» خود را در اختیار نداشته باشد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی که در کنفرانسی ویدئویی با اندیشکده «واشنیگتن اینستیتو» شرکت کرده بود، دررابطه‌با ادامه فشارهای حداکثری گفت که «هدف از این فشارها، باید بازگرداندن ایران به میز مذاکره و رعایت برجام» باشد.

او در نهایت ابراز امیدواری کرد که ایران هرچه سریع‌تر به مذاکره با جامعه جهانی بازگردد و مسائلی مانند موضوع موشکی را نیز موردبحث قرار دهد.

برجام یا برنامه اقدام جامع مشترک، توافقنامه‌ای هسته‌ای است که در سال ۲۰۱۵ توسط پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان با ایران به امضا رسید. اما دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ و با اعلام اینکه ایران به تعهداتش عمل نمی‌کند، از توافقنامه فوق خارج شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه عربستان، در بخشی دیگر از سخنانش نسبت به امکان خرید اسلحه توسط ایران ابراز نگرانی کرد. او گفت که ایران از این به بعد خواهد توانست  تسلیحات و تجهیزات پیشرفته جدید بخرد و دقت موشک‌های خود را بالا ببرد. او این موضوع را از ضعف‌های برجام عنوان کرد.

او در نهایت اعلام کرد راه صلح برای ایران باز است، اما آنها باید انتخاب کنند.

ایران از سال ۲۰۰۷ تحت تحریم تسلیحاتی قرار گرفته است. اما مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، این تحریم‌ها قرار است ۱۸ اکتبر، ۲۷ مهر سال جاری، به پایان برسد.

اگرچه اروپا به ادامه موقت تحریم‌ها ادامه خواهد داد، اما نگرانی آمریکا از همکاری چین و روسیه در خریدوفروش اسلحه با ایران است.

شاهزاده فیصل بن فرحان روز چهارشنبه برای انجام یک گفتگوی استراتژیک با ایالات متحده در وزارت امور خارجه، از واشنیگتن دیدار کرد و قرار است در مذاکرات خود به مسائلی مانند اسرائیل، کارزار «فشار حداکثری علیه ایران» و جنگ در یمن تمرکز کند.