سودان در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل

نماینده سابق و تاجر سودانی قصد دارد در راس هیاتی ۴۰نفره به اسرائیل سفر کند

ابوقاسم نماینده سابق و تاجر سودانی در حال گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه در خانه ملل خود در خارطوم،۱۳اکتبر۲۰۲۰-ASHRAF SHAZLY / AFP

به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر موافقت سودان با عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مقابل دریافت منابع مالی از آمریکا و حذف نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم، «i24» از تصمیم سودان برای صلح با اسرائیل خبر داد.

امارات متحده عربی و بحرین ماه گذشته توافق عادی‌سازی روابط را با اسرائیل امضاء کردند. آمریکا که در شکل‌گیری این توافق نقش اساسی داشت، ابراز امیدواری کرده است که به زودی کشورهای متعددی به این توافق ملحق می‌شوند.

به گزارش «i24» سودان می‌گوید به دنبال اولتیماتوم ۲۴ساعته آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل پذیرفته که در مقابل حذف نام خود از کشورهای تروریسی، در مسیر برقراری روابط رسمی با اسرائیل گام بردارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع مطلع به «i24» گفت که شورای حکومتی سودان برای عادی‌سازی روابط تصمیم‌گیری کرده است اما همچنان همه مقامات سودان در این زمینه اتفاق نظر ندارند.. برخی رسانه‌ها نیز از پیشنهاد آمریکا برای حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم خبر داده‌اند.

در همین حال تایمز اسرائیل گزارش داد، یک نماینده سابق مجلس سودان به دنبال تشکیل هیاتی برای شتاب بخشیدن به روند عادی‌سازی روابط با تمرکز بر روابط فرهنگی و انسانی با اسرائیل است.  ابو قاسم برطم می‌گوید که ۱۰۰۰ پیشنهاد برای عضویت در این گروه دریافت کرده و قصد دارد برای کمک به شکستن موانع روانی پیش روی عادی‌سازی روابط در راس هیاتی به اسرائیل سفر کند.

خبرگزاری فرانسه نیز این سفر را سفری برای «شکستن یخ روابط» توصیف کرده و می‌گوید این تاجر ۵۴ساله که مدیریت شرکت‌های کشاورزی و حمل و نقل را بر عهده دارد، یک سفر پنج روزه در راس هیاتی ۴۰ نفره را ترتیب داده است.

بیشتر از جهان