با ادامه درگیری‌ها در قره باغ، امیدها به موفقیت آتش‌بس رنگ باخت

اصابت ۱۰ راکت دیگر به روستاهای آذربایجان شرقی

ارمنستان آنکارا را به جلوگیری از پرواز هواپیماهای حامل کمک‌های بشردوستانه از آسمان ترکیه متهم کرد- ARIS MESSINIS / AFP

با ادامه درگیری‌های پراکنده بین ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ و افزایش شمار قربانیان، امیدها به توقف منازعه در پی آتش بسی که روز شنبه بر مبنای اهداف انسان‌دوستانه اعلام شد در حال رنگ باختن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارمنستان آنکارا را به جلوگیری از پرواز هواپیماهای حامل کمک‌های بشردوستانه از آسمان ترکیه متهم کرده و رئیس جمهوری آذربایجان هم در مورد «قربانیان جدید و خون‌ریزی بیشتر» هشدار داده است.

دور جدید درگیری میان این دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق در ناگورنو قره باغ، منطقه مورد مناقشه‌ای که در جنوب قفقاز واقع شده و عمده جمعیت آن را ارامنه تشکیل می‌دهد، از ۲۷ سپتامبر (ششم مهر) آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو همسایه شمالی ایران از سال ۱۹۸۸ بر سر کنترل این منطقه در جنگ بودند و با وجود آتش بس در سال ۱۹۹۴، در مقاطع مختلف درگیر شده‌اند. ارمنی‌های ناگورنو قره باغ در سال ۱۹۹۱ و پس از فروپاشی شوروی اعلام استقلال کردند.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان امروز خواستار «توقف تلاش‌های ارمنستان برای تصرف مناطق آزاد شده» در قره باغ شد و هشدار داد که اگر طرف ارمنستانی دست به «اقدامات منفی» بزند، کشورش کل منطقه را تصرف خواهد کرد.

هدف آتش بس مورد توافق دو طرف، که با میانجیگری روسیه حاصل شد، تبادل اسرا و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم جنگ زده ناگورنو قره‌باغ اعلام شد؛ با این وجود در پنج روز گذشته درگیری‌ها همچنان در منطقه ادامه داشته است.

ایروان و باکو هر کدام طرف مقابل را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

ایران و گلوله‌های سرگردان

در جریان تبادل آتش هجده روز گذشته، مناطق مرزی ایران نیز در امان نبوده و تاکنون چند بار از اصابت گلوله‌ای خمپاره به برخی نقاط استان‌های آذربایجان در شمال غرب ایران و در نزدیکی مرزهای مشترک با دو کشور، گزارش شده است.

در جدیدترین مورد، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، فرماندار خداآفرین روز پنجشنبه از اصابت ۱۰ راکت دیگر به روستاهای قلی بیگلو و کدخدالو و مناطق مختلف این شهرستان مرزی واقع در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز خبر داد.

به گفته علی امیری راد، بر اثر اصابت این راکت‌ها یک واحد مسکونی تخریب شده و یک نفر مصدوم شده است. از آغاز درگیری‌های قره باغ تاکنون، بیش از ۵۰ گلوله راکت و خمپاره به باغات و مناطق مسکونی خداآفرین اصابت کرده است.

وی اوایل مهر ماه هم از اصابت سه خمپاره به روستای پرویزخانلو و دو خمپاره به زمین‌های اطراف آن خبر داده بود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در مورد تداوم تعرضات انجام شده به خاک ایران به همه طرف‌های درگیر هشدار داده و خواستار توقف درگیری‌ها و آغاز مذاکرات سیاسی برای حل و فصل اختلافات شده است.