افزايش مجدد قيمت ارز؛ يك دلار ٣٢ هزار تومان

قیمت سکه تا مرز ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش رفت

افزایش قیمت ارز در واقع به دلیل کاهش عرضه آن در بازار است-ATTA KENARE / AFP

بازار ایران امروز شاهد افزایش مجدد قیمت سکه تا مرز ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. قیمت دلار آمریکا نیز امروز به ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان و در برخی ساعات به ۳۲ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل افزایش ۰.۳۷ درصدی داشت. دیروز دلار در بازارهای رسمی ایران ۳۱ هزار و ۶۸۰ تومان معامله می‌شد.

افزایش قیمت ارز در واقع به دلیل کاهش عرضه آن در بازار است. چرا که ترس شهروندان ایرانی برای از دست دادن ارزش هرروزه دارایی‌هایشان معطوف به تبدیل پول به ارز شده است. این اتفاق در مورد طلا و سکه نیز رخ داده است.

برخی نبود اقتصاد بازار بنیاد را دلیل آشفتگی بازار ارز و طلا و سکه در ایران می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحران‌های اقتصادی و سیاسی اخیر در ایران به آشفتگی وضع بازار ارز و طلا در این کشور دامن زده است. بحران‌های حاصل از تحریم‌های آمریکا و نابسامانی‌های اقتصادی داخلی در ایران بیشترین اثر را در ترس مردم جهت از دست دادن سرمایه اندک و دارایی آن‌ها داشته است. به دلیل گرانی بیش از پیش ملک و زمین در ایران مردم توان خرید آن را از دست داده و پول خود را به ارز و طلا تبدیل می‌کنند. به همین دلیل آن‌ها که هنوز توان مالی بسیار کمی برایشان باقی مانده است، برای این که قدرت خرید سرمایه خود را حفظ کنند به خرید ارز، سکه و طلا هجوم برده‌اند.

برخی اقتصاددان‌ها اقتصاد رانتی در ایران را که با اقتصاد بین‌المللی در دنیا دچار تنش و جدال است دلیل ادامه این شرایط عنوان می‌کنند. شرایطی که به نظر نمی‌رسد لااقل تا بعد از انتخابات نزدیک در آمریکا روند متفاوتی به خود گیرد.

© The Independent

بیشتر از