ساعت بیگ بن مقررات موج دوم کرونا را جمعه‌شب اعلام می‌کند

شهردار لندن: مقابله با کرونا لحظات حساسی را سپری می‌کند

شهر لندن بار دیگر با افزایش مقررات رفت و آمد روبه‌رو خواهد شد- عکس از PIXABAY

لندن از جمعه شب وارد مرحله دوم مقررات مقابله با شیوع ویروس کرونا خواهد شد که طی آن ۹ میلیون ساکن پایتخت بریتانیا از دیدار با سایر خانوارها در محدوده واحدهای مسکونی یا فضای بسته منع می‌شوند. 

قرار است حدود ساعت یازده و نیم روز پنج‌شنبه، مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا در بیانیه‌ای رسما افزایش کنترل روی زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم را به اطلاع پارلمان این کشور برساند. همچنین احتمال دارد آقای هنکاک اعمال محدودیت‌های بیشتر در شهر و حومه منچستر و لانکاشِر را تایید کند. 

صدیق خان، شهردار لندن نیز در شورای شهر لندن گفت به دنبال ملاقات با مت هنکاک در بامداد روز پنج‌شنبه، انتظار دارد اواخر ساعات روز، ورود شهر به مرحله دوم شیوع کرونا تایید شود. 

پس از اعمال «مرحله دوم» مقررات جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، شهروندان لندن از معاشرت با دیگران در خارج از محدوده خانواده خود یا افرادی که در فضای بسته – چه در خانه و چه خارج از خانه - با آن‌ها در تماس نزدیک هستند، منع خواهند شد. 

همچنین از آن‌ها خواسته خواهد شد در حد امکان از خانه خارج نشوند اما از خروجشان جلوگیری نمی‌شود. میخانه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها و مراکز پذیرش مهمان باز خواهد ماند. 

روز پنج‌شنبه صبح هلن وِیتلی، یکی از مدیران وزارت بهداشت بریتانیا در یک اجلاس در فضای مجازی، این تغییرات را به اطلاع نمایندگان مجلس عوام بریتانیا رساند. 

در این میان، سِرادوارد لیستر، یکی از مشاوران ارشد دفتر نخست وزیری بریتانیا از محل بیشترین شیوع کووید-۱۹ در شمال انگلستان (بخشی از بریتانیا) با نمایندگان پارلمان و رهبران مدنی وارد گفت‌وگو شد که آن‌ها را متقاعد کند اعمال محدودیت‌های شدید مرحله سوم جلوگیری از گسترش ویروس را در منطقه «مِرزی ساید» بپذیرند. در مرحله سوم، کلیه میخانه‌ها، رستوران‌ها و دیگر اماکنی که مردم در تماس نزدیک با یکدیگر قرار می‌گیرند از جمله مراکز ورزشی تعطیل می‌شود. 

اندی برهام، شهردار منچستر اشاره کرد که در مقابل اعمال مرحله سوم مقاومت خواهد کرد مگر آن که (دولت) بسته کمک‌های مالی بهتری مثل پرداخت  ۸۰ درصد دستمزدهای کسانی که قادر به کار نخواهند بود، ارائه کند.  

لندن روز دوشنبه که بوریس جانسون از طرح محدودیت‌های منطقه‌ای مرتبط با شیوع ویروس کرونا پرده‌برداری کرد، در مرحله هشدار «متوسط» یک قرار گرفت در حالی که منچستر، لانکاشِر و نواحی سخت آلوده شمال شرق و یورکشِر و «هامبر» در مرحله «بالای» دو گذاشته شدند. این مناطق پیش‌تر با مخالفت «شهر منطقه‌ای لیورپول» از قرار گرفتن در مرحله سخت ۳ معاف شدند.  

آقای خان به شورای شهر لندن گفت که پایتخت در مبارزه با ویروس کرونا «در لحظاتی بسیار حساس» قرار گرفته است و ویروس «به سرعت در تمام گوشه و کنارهای شهر در حال گسترش است». او افزود که به زودی به طور متوسط از هر صد هزار نفر شهروند لندن صد نفر به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد. 

او به ساکنان لندن هشدار داد که «زمستان سختی در پیش رو دارند» و بار دیگر خواهان اعمال  یک قرنطینه کامل اما از نظر زمانی محدود شد. او گفت این اقدام «هزاران جان را نجات می‌دهد، ویروس را به سطح قابل مدیریت می‌رساند و به دولت فرصت بیشتری برای سامان دادن به نظام شکست‌خورده آزمایش و ردیابی ویروس خواهد داد.» 

او گفت در گفت‌وگو با آقای هنکاک و رابرت جِنریک، وزیر أمور دولت‌های محلی، خواستار کمک‌های مالی بیشتر برای واحدهای بازرگانی لندن شده است که هنوز از نخستین موج همه‌گیری در فصل بهار که لندن بیشترین موارد آلودگی را داشت «التیام نیافته‌اند». 

آقای خان گفت: «هیچ کس خواهان محدودیت بیشتر نیست. اما من و رهبران شوراهای محلی و مقامات وزرات‌خانه‌ها این اقدام را برای حفاظت از ساکنان لندن لازم دیده‌ایم.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از گفت‌وگوهایمان به دولت خاطرنشان کردم که با رویارویی با محدودیت‌های بیشتر باید حمایت‌های مالی بیشتری از واحدهای بازرگانی لندن و کارکنان بخش خدمات اجتماعی بکند و من به این تلاش ادامه خواهم داد.»    

او در تکرار تقاضایش برای یک دوره قرنطینه کامل اما از نظر زمانی محدود گفت: «در لندن و در فصل بهار ما بدترین (موج) کووید-۱۹ را تجربه کردیم، هزاران نفر جان خود را از دست دادند و اقتصادمان سخت لطمه خورد. 

ما نمی‌توانیم یک‌بار دیگر کندی عمل دولت را تحمل کنیم. گزینه فرضی انتخاب میان اقتصاد و نجات جان‌ها، میان محدودیت‌ها و آزادی‌ها، کاملا نابه‌جاست زیرا هرچه برداشتن گام‌های لازم را برای کندی گسترش ویروس به تعویق بیندازیم، گام‌ها برای کاهش سطح عفونت، سختگیرانه‌تر و طولانی‌مدتترخواهند شد.  

با توجه به خواست برخی برای تظاهر به چیزی جز این و این که سرشان را در شن فرو کرده‌اند (نمی خواهند واقعیت را بدانند)، حقیقت این است که بحران بهداشتی و بحران اقتصادی با یکدیگر پیوند دارند. به همین دلیل است که کنترل ویروس تنها راه حفاظت از جان مردم و اقتصاد است. گزینه دیگری وجود ندارد.» 

الی ریوز، نماینده ناحیه «لویی شام» و «پِنگ» در پارلمان بریتانیا به دنبال گفت‌وگو با خانم وِیتلی، حرکت لندن را به سوی مرحله دوم مقررات مبارزه با ویروس کرونا تایید کرد. 

او در توییتی نوشت: «تازه صحبت تلفنی با مدیر کل را تمام کردم. لندن، آخر هفته وارد مرحله دوم مقررات محدودیت ویروس کرونا خواهد شد که تماس خانواده‌ها را در داخل واحدهای مسکونی منع می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان