علائم طولانی‌مدت کووید-۱۹ نگرانی‌برانگیز شده ‌است

بسیاری از افراد مبتلا از شر ویروس خلاص شده‌اند، اما هنوز از اختلالات مزاحم رنج می‌برند

یک مطالعه فرانسوی نشان داده که دو سوم از بیمارانی که علایم خفیف یا متوسط ​​داشتند، دست‌کم یک علامت طولانی مدت را پس از شصت روز بهبودی گزارش کردند-JACK GUEZ / AFP

ویروس کرونا علائم متفاوتی را در مبتلایان موجب می‌شود. در حالی که برخی از افراد از اختلالات شدیدی رنج می‌برند که به مرگ می‌انجامد، بیشتر افراد هیچ علائمی ندارند یا فقط علائم خفیفی را احساس می‌کنند.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، مشکلات برخی از بیماران کووید-۱۹ با بهبود کامل، به این معنا که معاینه می‌شوند و نتیجه منفی است، پایان نمی‌یابد زیرا رنج آنها با علایم آزاردهنده طولانی‌مدت ادامه دارد.

این علائم مداوم، یا آنچه به عنوان کووید طولانی شناخته می‌شود، باعث نگرانی پزشکان شده زیرا بسیاری از افراد مبتلا از شر ویروس خلاص شده‌اند، اما هنوز هم از اختلالات مزاحم رنج می‌برند.

مطالعات و تحقیقات اولیه نشان داد که رایج‌ترین علایم گزارش شده توسط افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، احساس خستگی، تنگی نفس، سردرد، بی خوابی، درد قفسه سینه و مفصل، سرفه، از دست دادن حس چشایی و بویایی، و همچنین بثورات و تب است.

علایمی که کمتر در بین بیماران بهبودیافته ثبت می‌شود، اختلالات شنوایی است. محققان بر این باورند که این علایم سایر اندام‌های بدن مانند قلب، ریه ها و مغز را درگیر می‌کند، حتی اگر فرد آلوده به دلیل کرونا علائمی را تجربه نکرده باشد.

از آنجا که این بیماری کمتر از یک سال پیش ظاهر و گسترش یافته است، محققان بر این باورند که ارایه تصویر واضحی درباره اثرات طولانی‌مدت عفونت همچنان دشوار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مطالعه فرانسوی نشان داده که دو سوم از بیمارانی که علایم خفیف یا متوسط ​​داشتند، دست‌کم یک علامت طولانی مدت را پس از شصت روز بهبودی گزارش کردند.

این مطالعه شامل نمونه‌ای از ۱۵۰ بیمار غیربحرانی کرونا، بین مارس و ژوئن بود.

در مطالعه مشابهی که در ایتالیا انجام شد، مشخص شد که ۸۷ درصد بیماران کرونا دست‌کم از یک علامت طولانی‌مدت به‌ویژه خستگی و تنگی‌نفس رنج می‌برند. اما این مطالعه ایتالیایی شامل بیماران مسنی بود که از این عفونت دچار عوارض جدی شده بودند.

به گفته محققان، این اختلالات همراه بیماران پس از بهبودی از ویروس‌ها تعجب‌آور نیستند، زیرا پس از بهبودی از چندین عفونت ویروسی مانند هپاتیت B و حتی گاهی اوقات آنفولانزای معمولی مشاهده می‌شود.

بیشتر از جهان