از سنگ ناله خیزد روز وداع یاران

راه‌های عملی برای کنار آمدن با رنج قطع‌رابطه عاشقانه

«دیگر عشق اعتیادآور است و دل‌شکستگی عشقی ما را وارد مرحله سخت ترک کردن می‌کند.» -عکس از PIXABAY

جدایی سخت و دردناک است و نمی‌توان به آن جلوه‌ای زیبا داد. بله، می‌توانیم از یار قبلی گله و ناله کنیم و «من خودم را دوست دارم» را ورد زبانمان کنیم اما به هیچ روی نمی‌توانیم درد تحمل‌ناشدنی جدایی از کسی را که زمانی دوستش داشتیم انکار کنیم. 

گای وینچ، روانشناس می‌گوید این که این درد را چه مدت همراه خود بکشیم درنهایت دست خودمان است. او در کتابش با عنوان «چگونه دل شکسته را از نو بسازیم» به سراغ چند افسانه معروف راجع به دل‌شکستگی می‌رود و آن‌ها را بررسی می‌کند. 

شاید فرهنگ عامه به ما باورانده باشد که پیدا کردن یک معشوق نیمه‌وقت یا وصل شدن درازمدت به منبع بستنی و شیرینی‌جات برای کنار آمدن با جدایی کافی است. اما وینچ می‌گوید اثر جدایی بر ما بسیار شدیدتر از آن چه که تصور می‌کنیم است. 

این روانشناس که در طرح تد نیز سخنرانی کرده به ایندیپندنت گفت: «بررسی ام‌آرآی عملکرد مغز نشان می‌دهد که ترک رابطه عاشقانه همان سازوکاری را در مغز فعال می‌کند که در مغز معتادان در حال ترک موادی مانند کوکایین یا مواد افیونی فعال می‌شود. 

به عبارت دیگر عشق اعتیادآور است و دل‌شکستگی عشقی ما را وارد مرحله سخت ترک کردن می‌کند.» 

به گفته وینچ به همین دلیل است که به یار قبلی طوری وابسته می‌شویم و هوس دیدارش را داریم که انگار مواد مخدر است و از آن محروم شده‌ایم. 

او می‌افزاید: «به همین علت هم رفتن به سراغ فردی دیگر ممکن است بسیار سخت باشد، زیرا معمولاً یار قبلی را فردی بی‌نهایت مطلوب تصور کرده‌ایم و در نتیجه خاطرات و ذهنیتمان از او با واقعیت فاصله پیدا کرده است و به خود قبولانده‌ایم که تصور عاشقانه ما از او تصوری درست است حال آن که بیشتر اوقات این‌گونه نیست.» 

وینچ تأکید می‌کند: «باید مطمئن شویم همه افکار و اندیشه‌هایمان راجع به یار سابق واقع‌بینانه و متعادل است. 

اگر خاطره بهترین آخر هفته‌ای که با هم داشته‌ایم در ذهنمان نقش می‌بندد باید آن آخر هفته‌ای را هم که ما را عصبانی و بی‌نهایت غمگین کرده در کنار آن به خاطر بیاوریم. 

اگر دیدیم دلمان برای آغوش گرم و نرمش تنگ شده است باید شب‌هایی را هم به یاد بیاوریم که ابراز علاقه و تمایل ما را پس زد و رفت آن سر تخت گرفت خوابید.» 

وینچ به کسانی که واقع‌بین شدن برایشان خیلی دشوار است، پیشنهاد می‌کند فهرستی را شامل همه دلایل به هم خوردن رابطه بنویسند. 

یک جنبه دشوار دل‌شکستگی می‌تواند کنار آمدن با احساس «دور انداخته شدن» و روزها به سوراخ «دلسوزی برای خود» خزیدن باشد، حال آن که فردی که ما را «دور انداخته» به زندگی معمولش بازگشته است و دارد بدون ما کیف دنیا را می‌کند. 

چرا اگر کسی ما را ترک کند این قدر سخت‌تر از آن است که خودمان کسی را ترک کنیم؟ 

شاید پاسخ این پرسش واضح به نظر برسد اما وینچ می‌گوید برای «بهبود» کامل این وضعیت باید این ناهنجاری را کامل درک کرد.  

به گفته وینچ دل‌شکستگی ممکن است به نظر شخصی که تازه او را ترک کرده‌اند، اتفاقی ناگهانی برسد حال آن که احتمالاً یارش مدت‌ها است دیگر با آن رابطه درگیری عاطفی نداشته است. 

او گفت: «هنگامی که جدایی رخ می‌دهد لزوماً برای هر دو رابطه تمام شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما شخصی که ترک شده تازه متوجه این موضوع شده و در ابتدایی‌ترین مراحل غم و اندوه فقدان است. 

اغلب آدم‌ها گیج می‌شوند وقتی می‌بینند یار سابق‌شان هفته پیش رفتاری عادی و عاشقانه داشته و هفته بعد ناگهان از آن‌ها جدا می‌شود. اما رفتار آن یار سابق صرفاً به این دلیل عاشقانه بوده که هنوز تصمیم نگرفته بوده «سیم را از برق بکشد» و در واقع هنوز احساس نمی‌کرده جدا شده است.»

وینچ در ادامه می‌گوید: «چند تله هست که معمولاً هنگام دل‌شکستگی گرفتارمان می‌کند.»

نویسنده در ادامه چند راهکار اصلی برای گرفتار نشدن در این تله‌ها و بهبودی هرچه زودتر پیشنهاد می‌کند. 

۱- به صفحه‌اش در رسانه‌های اجتماعی سر نزنید. این کار باعث می‌شود حضور یار سابق‌تان در ذهنتان پررنگ‌تر شود و نتوانید به خیال‌پردازی راجع به رابطه پایان‌یافته‌تان خاتمه دهید. 

۲- علل جدایی را برای خودتان رازآلود نکنید چون باعث می‌شود به جای آن که شخصیت یار سابقتان را در ذهنتان بشکنید او را به ستاره بدل کنید. پذیرای هر توضیحی باشید که با واقعیت‌های موجود تناسب دارد و عزت نفستان را حفظ می‌کند، مثلاً این که تمایلی به تعهد به این رابطه نداشت، خود را در احساسات و عواطف غوطه‌ور ساخت و آن قدر در طرح مسائلش دیر کرد که دیگر کار از کار گذشت، یا آن کسی نبود که خیال می‌کردید. 

۳- فهرستی را از مسائلی تهیه کنید که در رابطه از آن‌ها کوتاه آمدید تا دفعه بعد دیگر آن‌ها را تکرار نکنید. 

۴- مشغول فعالیت‌هایی شوید که پیش از رابطه خوشحالتان می‌کرد و برایتان جالب بود، حتی اگر آن فعالیت‌ها اکنون دیگر جذابیت و لذت سابق را برایتان ندارد. یک راه مهم برای این که به خود یادآوری کنید که زندگی ادامه دارد این است که حرکت و فعالیت کنید. 

۵- چیزهایی مانند پیام‌های رد و بدل شده و عکس‌ها را که باعث یادآوری درد و غصه می‌شوند از بین ببرید. 

۶- به سراغ دوستانتان بروید و تا می‌توانید از حمایت آن‌ها بهره‌مند شوید، چون دل‌شکستگی پدیده‌ای همگانی است و از هرکسی می‌توان چیزی و نکته‌ای در این مورد آموخت.

© The Independent

بیشتر از زندگی