رأی مخالف سازمان لیگ برتر انگلستان به طرح چشم‌انداز بزرگ

قرار بود از یکم اکتبر، تماشاگران دوباره به ورزشگاه‌ها بازگردند

«فوتبال بدون حضور هواداران معنایی ندارد و اقتصادش متزلزل می‌شود» - Michael Regan / POOL / AFP

سران لیگ برتر انگلستان در جلسه‌ای در روز چهارشنبه با طرح چشم‌انداز بزرگ مخالفت کردند و توافق کردند با حضور تمام ۲۰ باشگاه  بازنگری فوری در راهبردها صورت گیرد.

با این رأی پیشنهادهای کنونی که سران منچستریونایتد و لیورپول با حمایت ریک پری رییس سازمان لیگ فوتبال انگلستان جلو می‌بردند به شکل کنونی بختی برای اجرا ندارند ولی همچنان می‌توانند مبنایی برای چارچوب جدید  احیای هرم فوتبال انگلستان باشند.

در این نشست اضطراری غیر از «شش باشگاه بزرگ» انگلستان بقیه باشگاه‌ها با طرح چشم‌انداز بزرگ مخالفت کردند. طبق این طرح باشگاه‌های منچستر یونایتد، لیورپول، چلسی، آرسنال، منچسترسیتی و تاتنهام هاتسپر قدرت زیادی پیدا می‌کردند.

این شش باشگاه بزرگ کاملاً با طرح چشم‌انداز بزرگ موافق نبودند اما ۱۴ باشگاه دیگر لیگ برتر انگلستان با آن مخالفت کردند. این طرح را سران لیورپول و منچستریونایتد طی سه سال گذشته در مذاکرات مخفی با پری تدوین کرده بودند. در جلسه هم شماری ناراحتی خود را از فعالیت‌های همین هفته پری اعلام کردند زیرا از یک شنبه که ماجرا در ابتدا مطرح شد در اظهار نظر راجع به طرح چشم‌انداز بزرگ حدنصاب تازه‌ای به جا گذاشت.

با توجه به آن که فدراسیون فوتبال انگلستان نیز قبل از سازمان لیگ انگلستان با طرح چشم‌انداز بزرگ مخالفت کرد می‌توان گفت این طرح در نطفه خفه شده است. سران لیورپول و منچستر یونایتد هم پس از مشاهده مخالفت شدید با پیشنهادشان با ۱۸ باشگاه دیگر همداستان شدند و به اتفاق آرا پذیرفتند که این طرح راه‌گشا نیست.

با آن که طرح چشم‌انداز بزرگ زاییده فکر جان دبلیو هنری مالک لیورپول و مایک گوردون رییس این باشگاه و جوئل گلیزر یکی از مالکان منچستر یونایتد بود هیچ‌کدام در این نشست حضور نداشتند که به صورت گردهمایی مجازی برگزار شد.  به نمایندگی از لیورپول رییس این باشگاه تام ورنر و به نمایندگی از منچستریونایتد هم اد وودوارد قائم‌مقام اجرایی و بیلی هوگان مدیرعامل باشگاه حضور داشتند.

در بیانیه سازمان لیگ برتر آمده است: «تمام ۲۰ باشگاه لیگ برتر در جلسه امروز به اتفاق آرا پذیرفتند که سازمان لیگ برتر یا فدراسیون فوتبال از طرح چشم‌انداز بزرگ پشتیبانی نکند یا آن را اجرا نکند.

در ضمن دست‌اندرکاران لیگ برتر توافق کردند هر ۲۰ باشگاه با مشورت گرفتن از تمام دست‌اندرکاران در تدوین طرح راهبردی ساختارهای آینده و تأمین مالی فوتبال انگلستان  همکاری کنند تا هرم فوتبال حالتی پایدار، پویا و کارآمد داشته باشد.

باشگاه‌ها طی فرایندی باز و شفاف و با تمرکز بر ساختار رقابت، تقویم، حاکمیت و ثبات مالی همکاری می‌کنند.

« این طرح از حمایت کامل فدراسیون فوتبال برخوردار است و تمامی دست‌اندرکاران شامل هواداران، دولت و البته سازمان لیگ فوتبال انگلستان در آن دخیل هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته سازمان لیگ برتر انگلستان در مورد بسته امداد مالی برای باشگاه‌های لیگ یک و دو به توافق رسیده است و به آن‌ها در فصل ۲۰۲۰/۲۱ کمک می‌کند. این کمک مالی ۷۷.۲ میلیون پوندی شامل ۵۰ میلیون کمک مالی بلاعوض و وام بدون بهره می‌شود که اضافه بر ۲۷.۲ میلیون پوند پرداخت مساعدتی است که قبلاً توزیع شده است.

اما لغو حمایت سازمان لیگ فوتبال انگلستان از طرح امدادی ۲۵۰ میلیون پوندی در نظر گرفته شده در طرح چشم‌انداز بزرگ ضربه بزرگی به شماری از باشگاه‌ها است که به کمک‌های مالی بیش‌تر از کمک‌های کنونی امید بسته بودند.

بسته امداد مالی کنونی شامل باشگاه‌های لیگ قهرمانان نمی‌شود اما گفتگو با سازمان لیگ فوتبال انگلستان در این باره در مرحله دوم ادامه خواهد یافت و سازمان لیگ برتر  در پی کسب حمایت دولت در این زمینه است.

در ادامه بیانیه آمده است: «همچنین در نشست امروز روی بسته‌ای امدادی توافق کردیم که هدف از آن جلوگیری از ورشکستگی باشگاه‌های لیگ یک و دو بر اثر تبعات مالی کووید۱۹ و تکمیل فصل ۲۰۲۰/۲۱ است.

باشگاه‌های لیگ یک و دو به درآمد روز مسابقه اتکای بیش‌تری دارند و نسبت به باشگاه‌های لیگ قهرمانان یا لیگ برتر منابع کم‌تری در اختیار دارند و بنابر این اکنون که هواداران از حضور در ورزشگاه‌ها محروم هستند این باشگاه‌ها بیش‌تر در خطر قرار دارند.»

طبق این بسته کمک مالی، اضافه بر ۲۷.۲ میلیون پوند پرداخت مساعدتی که پیش از این در سال جاری به لیگ یک و دو تعلق گرفت ۵۰ میلیون پوند دیگر هم به صورت کمک بلاعوض و وام بدون بهره به آن‌ها پرداخت خواهد شد تا مجموع کل کمک به ۷۷.۲ میلیون پوند برسد.

« همچنین در مورد نیازهای مالی باشگاه‌های لیگ قهرمانان نیز گفتگو با سازمان لیگ فوتبال انگلستان ادامه خواهد یافت. به نگرانی‌های دولت در مورد ضعف‌های مالی باشگاه‌های لیگ‌های پایین‌تر نیز توجه شده است.»

تصویب بسته امداد مالی به علت از دست رفتن عایدات روز مسابقه است زیرا از آغاز همه‌گیری کرونا در هفت ماه پیش مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود. البته این موضوع سبب شده است تا نهادهای ورزشی و دولت همچنان به علت مخالفت دولت با برگشتن تماشاگران به ورزشگاه‌های کشور اختلاف داشته باشند.

قرار بود از یکم اکتبر و در پی موفقیت شماری از موارد آزمایشی، تماشاگران دوباره به ورزشگاه‌ها بازگردند ولی با اوج گیری دوباره ابتلا به کرونا، ماه پیش تمامی طرح‌های بازگشت تماشاگران را لغو کردند.

سازمان لیگ برتر انگلستان هم به پویش بازگشت تماشاگران پیوسته است اما دولت روز چهارشنبه دوباره تأکید کرد با توجه به آن که همین هفته دوباره محدودیت‌ها را در برخی مناطق افزایش داده‌اند هنوز برای بازگشایی ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران «خیلی زود» است.

در بیانیه سازمان لیگ برتر انگلستان همچنین آمده است: فوتبال بدون حضور هواداران معنایی ندارد و اقتصاد فوتبال بدون آن‌ها متزلزل می‌شود. سازمان لیگ برتر انگلستان و تمام باشگاه‌های ما همچنان خواهان بازگشت ایمن و هر چه سریع‌تر هواداران به ورزشگاه‌ها است.

© The Independent

بیشتر از ورزش