نخست‌وزیر بعدی نیوزیلند هم یک زن است

در انتخابات روز شنبه دو زن بر سر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور رقابت می‌کنند

جاسیندا آردرن (چپ) و جودیث کالینز در مناظره انتخاباتی ۲۲سپتامبر-Fiona Goodall/Pool via REUTERS/File Photo

درحالی که همه توجه‌ها به رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و نتیجه آن معطوف است، «کیوی»‌ها (اصطلاحی که برای شهروندان نیوزیلند به‌کار می‌رود) روز شنبه پای صندوق‌های رای می‌روند تا بین دو نامزد زن، نخست‌وزیر آینده را انتخاب کنند. در شرایطی که در ایالات‌متحده و بسیاری دیگر از کشورهای جهان همچنان یک زن در راس دولت قرار نگرفته است، کیوی‌ها به زودی چهارمین دولت تحت هدایت یک زن را تجربه خواهند کرد.

در یک سو جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر ۴۰ساله کنونی از حزب کارگر قرار دارد. او در سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید و کمتر از یک سال بعد دومین رهبر جهان در تاریخ بود که در دوره نخست‌وزیری زایمان کرده است. نخستین بار تصاویر جاسیندا آردرن زمانی که با نوزاد تازه متولد شده‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شد، توجه‌ها را به خود جلب کرد.

آردرن این روزها با عملکرد موفقی که در کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور ۴.۸ میلیون‌نفری خود به‌نمایش گذاشت، به یک ستاره در بین رهبران جهان تبدیل شد. جوان‌ترین نخست‌وزیر زن نیوزیلند و یکی از جوان‌ترین رهبران جهان، همسر و مادری است که در سه بحران عظیم دو سال اخیر از حمله تروریستی کرایست‌چرچ تا فوران آتشفشان و همه‌گیری کووید-۱۹،‌هدایت کشورش را با کمترین میزان خسارت ممکن بر عهده داشت. دولت او با شعار «اقدام جدی و زودهنگام» و قرنطینه طولانی، تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ را به هزار و ۸۰۰ نفر و تعداد جان‌باختگان را به ۲۵نفر محدود نگاه‌داشت.

در سوی دیگر جودیث کالینز، رهبر حزب ملی راست میانه قرار دارد. کالینز ۲۱سال از آردرن مسن‌تر است و بر خلاف او یک سیاستمدار سنتی است که البته می‌کوشد با بهره‌گیری از تکنولوژی جهان مدرن و جادوی شبکه‌های اجتماعی، ارتباط نزدیک‌تری با رای‌دهندگان برقرار کند. هرچند که تعداد دنبال‌کنندگان او در اینستاگرام یک‌صدم جمعیت ۱.۴میلیون‌نفری است که حساب کاربری جاسیندا آردرن را در این شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند.

آردرن در شبکه‌های اجتماعی زندگی روزمره خود را گاه با شوخ‌طبعی با میلیون‌ها مخاطب خود به اشتراک می‌گذارد. به گواه بسیاری از ناظران، آردرن در زمینه برقراری ارتباط با مردم و تعامل با آنها در فضای مجازی به وضوح از کالینز موفق‌تر است و اگر شبکه‌های اجتماعی معیار سنجش باشد،‌ آردرن از هم‌اکنون برنده انتخابات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صرفنظر از «تعداد دنبال‌کنندگان» در فضای مجازی که این روزها به محکی برای میزان شهرت و تاثیرگذاری چهره‌ها تبدیل شده، در دنیای واقعی نیز آردرن از کالینز محبوب‌تر است. تصاویر آردرن این روزها روی برج خلیفه، مرتفع‌ترین‌ساختمان جهان در امارات متحده عربی و «تایم» معتبرترین مجله‌ بین‌المللی نقش می‌بندد و نام او در فهرست موفق‌ترین رهبران جهان در مقابله با بحران کرونا قرارگرفته است. آردرن در نظرسنجی‌های اخیر نیز دست‌کم ۲۷رتبه از کالینز بالاتر است.

سه‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر جمعیت واجد شرکت در رای‌گیری روز شنبه پیش ازاینکه رای خود را به صندوق بیاندازند به این پرسش در ذهن خود پاسخ داده‌اند که «آیا کالینز در مقایسه با آردرن؛ نیوزیلند را عالی‌تر رهبری خواهد کرد؟». در واقع رای‌دهندگان در نیوزیلند به جای انتخاب بین «بد و بدتر»، سناریوی تکراری تاریخ انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، بین «بهتر و عالی» انتخاب می‌کنند و به جای خواسته‌های حداقلی که گاه تا حق حیات تنزل پیدا می‌کند، برای زندگی آزاد و مرفهی که حق مسلم خود می‌دانند، حداکثرها را مطالبه می‌کنند.

شعار انتخاباتی امسال آردرن، «به حرکت ادامه‌ دهیم» است و به جای دگرگونی بر احیا تاکید دارد. افزایش تعطیلات عمومی و حمایت مالی فوری برای مقابله با پیامدهای کووید-۱۹ از اولویت‌های آردرن به‌شمار می‌رود.

در مقابل کالینز به دنبال امنیت مرزها و بهبود زیرساخت‌ها برای افزایش ظرفیت ایزوله در دورانی است که یک بیماری همه‌گیر جهان را فراگرفته است.

ای‌بی‌سی استرالیا این انتخابات را رفراندومی برای آردرن توصیف کرده است. در حالی که واکنش آردرن به شیوع کرونا حتی از نگاه منتقدان او هم قابل ستایش است، فقر کودکان نقطه ضعف دولت تحت رهبری این نخست‌وزیر جوان به‌شمار می‌رود. آردرن وعده داده بود که نرخ فقر کودکان را کاهش می‌دهد، اما گزارش یونیسف از ۴۱کشور ثروتمند جهان حاکی از آن است که نیوزیلند یکی از بدترین کشورهای توسعه‌یافته برای «کودک بودن» است. منتقدان آردرن می‌گویند، در دولت او ۲۰هزار کودکِ بیشتر به زیر خط فقر رفته‌اند.

در سیستم انتخاباتی نیوزیلند، احزاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و از همین رو تشکیل دولت‌های ائتلافی نیز متداول است. به‌طور معمول هر یک از دو حزب در اکثریت برای پیروزی به حمایت احزاب در اقلیت نیاز دارند. به این ترتیب هر حزبی که بتواند حداقل ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را از به دست آورد، پیروز انتخابات خواهد بود.

در انتخابات قبلی موضع سبزها، نقش مهمی در پیروزی آردرن و توانایی او برای تشکیل دولت ایفا کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که سبزها در انتخابات پیش رو نیز یک مهره مهم به‌شمار می‌روند. 

در انتخابات پیش رو در نیوزیلند، کالینز به دنبال به حاشیه راندن حزب کارگر و آردرن به عنوان چهره‌ای به شدت «ضد‌ترامپ» است و در آمریکا دونالد ترامپ تلاش می‌کند با تثبیت خود به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده از بازگشت اندیشه‌های سوسیالسیتی به کاخ سفید جلوگیری کند. شاید نتیجه انتخابات نیوزیلند با تولید ناخالص داخلی ۲۰۴میلیارد دلاری در مقایسه با انتخاباتی که دو هفته دیگر در آمریکا، بزرگترین اقتصاد جهان برگزار می‌شود، در عرصه بین‌المللی چندان تاثیرگذار نباشد، اما به طور حتم تصویر نوینی از رقابت دو زن قدرتمند بر سر عالی‌ترین مقام اجرایی یک کشور و توانایی‌ زنان در جایگاه رهبران جامعه، ارایه می‌دهد.