آزادی دو گروگان آمریکایی در مقابل ۲۰۰ شبه‌نظامی حوثی

مشاور امنیت ملی ترامپ از عربستان سعودی و عمان برای آزادی آمریکایی‌ها تشکر کرد

دو گروگان آمریکایی که در اسارت جنگجویان یمنی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار داشتند-Al-Huthi Military Media Office / AFP

به گزارش وال استریت ژورنال، دو گروگان آمریکایی که در اسارت جنگجویان یمنی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار داشتند، پس از مبادله با بیش از ۲۰۰ شبه‌نظامی آزاد شدند.

این روزنامه، به نقل از مقامات سعودی و آمریکایی گزارش کرده که دو آمریکایی ، به علاوه جسد نفر سوم، در پی بخشی از توافقی آزاد شدند که با حمایت آمریکا قرار بود ۲۰۰ شبه‌نظامی وفادار حوثی به این کشور خاورمیانه برگردانده شوند.

به گفته کاش پاتل، معاون دستیار دونالد ترامپ، که طبق گزارش در رسیدن به این توافق نقش داشت، سندرا لالی، فعال حقوق بشر که سه سال در اسارت بود، و مایکل جیدادا، تاجری که نزدیک به یک سال گروگان گرفته شده بود، و همچنین جسد بلال فاتین، در پی این توافق آزاد شدند.

گروگان‌ها چند ساعت پس از تحویل شبه‌نظامیان و کمک‌های پزشکی به کشور، با هواپیمای نیروی هوایی سلطنتی عمان صنعا، پایتخت یمن را ترک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که گفته می‌شود بسیاری از شبه‌نظامیان آموزش استفاده از پهپاد و موشک‌های پیشرفته را دیده‌اند، آقای پاتل گفت آمریکا تلاش کرده تا مطمئن شود حوثی‌هایی که به یمن بازمی‌گردند ایجاد خطر عمده‌ای نمی‌کنند.

مقامات سعودی طبق گزارش تمایل زیادی به حمایت از این توافق نداشتند. آمریکا برای تضمین آزادی خانم لالی، که سلامتش رو به وخامت می‌رفت، با تعجیل اقدام کرد.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در حالی در عمان نگه داشته شده بودند که عربستان سعودی و متحدانش هزینه کارزاری پنج ساله علیه حوثی‌ها را پرداخت می‌کردند. حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست گرفتند.

با این که رابرت او‌براین، مشاور امنیت ملی ترامپ، از عربستان سعودی و عمان برای آزادی آمریکایی‌ها تشکر کرد، مقامات آمریکا درباره سوابق آنها و این که چگونه در یمن گروگان گرفته شدند، توضیح بیشتری نداده‌اند.

طبق گزارش وال استریت، مبادله اسراء به خواسته خانواده گروگان‌ها و مقامات آمریکایی از دید عموم پنهان نگه داشته شد، که پیش‌تر نیز جزئیات یک توافق تبادل زندانی را مخفی نگه داشته بودند که طی آن ۶۸۱ جنگجوی حوثی با ۴۰۰ اسیردر یمن، از جمله ۴ سرباز سعودی، مبادله شدند.

توافق برای آزادی گروگان‌های آمریکایی همزمان با  اقداماتی صورت گرفت که تحت سرپرستی سازمان ملل انجام می‌شد.

© The Independent

بیشتر از جهان