ایرلندی‌ها بدهی تاریخی‌شان را به بومیان کرونازده می‌پردازند

در دهه ۱۸۴۰، بومیان آمریکا مهاجران ایرلندی را از قحطی نجات دادند

عید شکرگزاری یادگاری از کمک بومیان آمریکا به مهاجران بریتانیایی است - JOSEPH PREZIOSO / AFP

«هرگز این روابط تاریخی را فراموش نخواهیم کرد. هرگز فراموش نخواهیم کرد ایرلندی‌ها چطور به این زیبایی صدای ما را شنیدند و ما را دیدند.»

حرکتی به راه افتاده است که با جمع‌آوری پول برای قبیله‌های بومی آمریکا که از ویروس کرونا آسیب‌ دیده‌اند، بیش از ۶ میلیون دلار به نیازمندان کمک کرده است. شهروندان ایرلندی برای بازپرداختن بدهی ۱۷۳ ساله خود، به این حرکت کمک بسیار زیادی کردند.

ساکنان منطقه ناواهو، ناحیه‌ای که بخش‌هایی از ایالت‌های یوتا، آریزونا و نیومکزیکوی آمریکا را به خود اختصاص داده است، در چند مقطع جزو آسیب‌دیده‌ترین مردم جهان از شیوع ویروس کرونا بوده‌اند و ۶ درصد مردمان این ناحیه تا کنون مبتلا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مشکلات ساکنان این ناحیه، دسترسی نداشتن به آب لوله‌کشی تمیز برای مصارف بهداشتی است و از هر سه نفر، خانه یک نفر لوله‌کشی داخلی ندارد.

اما سیل کمک‌ها از جایی به سوی آنان سرازیر شده است که انتظارش را نداشتند. شهروندان ایرلند در آن سوی اقیانوس اطلس، به جبران هم‌بستگی‌ای که بومیان آمریکا در جریان قحطی بزرگ سیب‌زمینی در دهه ۱۸۴۰ با آنان نشان دادند، کمک‌های مالی خود را به سوی مردم این ناحیه سرازیر کردند.

در سال ۱۸۴۷ قبیله چاکتاو ۱۷۰ دلار (معادل ۵ هزار دلار کنونی) به خانواده‌های ایرلندی کمک کردند که در اثر آفت‌زدگی سیب‌زمینی گرسنه مانده بودند و حدود یک میلیون نفر کشته دادند.

کاساندرا بی‌گِی، از اهالی ناواهو و عضو گروه رسیدگی به خانواده‌های هوپی آسیب‌دیده از کووید-۱۹، در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «یکی از رهبران گروه‌مان ناگهان متوجه شد که مبالغ هنگفتی کمک مالی از ایرلند دریافت کرده‌ایم. با خود گفتیم چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ نکند به حسابمان رخنه کرده‌اند؟»

طبق گزارش‌ها، در مجموع ۲۶ هزار و ۵۰۰ شهروند ایرلندی بیش از یک میلیون دلار به این پویش کمک کرده‌اند که این مبلغ صرف توزیع بیش از هزار بشکه آب و مواد غذایی از قبیل آرد گندم و آرد ذرت آبی شده است.

خانم بی‌گِی افزود: «هرگز روابط تاریخی را فراموش نخواهیم کرد. هرگز فراموش نخواهیم کرد ایرلندی‌ها چطور به این زیبایی صدای ما را شنیدند و ما را دیدند.»

© The Independent

بیشتر از جهان