انتقاد نخست‌وزیر کانادا از «دیپلماسی قهری» چین

«طی سال‌های اخیر آسیب قابل توجه به روابط چین و کانادا وارد شده است»

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا- DAVE CHAN / AFP

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا درپنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک این کشور با چین، به سبب «دیپلماسی قهری» از چین انتقاد کرد. 

آقای ترودو پکن را به دلیل روش‌های تهاجمی‌اش در داخل و خارج از کشور هدف قرار داد و ادعا کرد اقدامات چین در بازداشت‌های خودسرانه، سرکوب هنگ‌کنگ و انداختن اقلیت مسلمان به بازداشتگاه‌ها «به طور ویژه مسیری سازنده نیست.» 

آقای ترودو گفت: «کانادا کاملا به همکاری با متحدان خود متعهد خواهد ماند تا تضمین کند که رویکرد دیپلماسی قهری چین شامل بازداشت دو شهروند کانادایی به همراه شهروندان سایر کشورهای سراسر جهان، روشی موفق نخواهد بود.» 

او افزود طی سال‌های اخیر «آسیبی قابل توجه» به روابط چین و کانادا وارد شده است. 

فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر امور خارجه کانادا، نیز با صدور بیانیه دیگری اظهار داشت مشغول کار بر روی رویکرد جدیدی در خصوص سیاست امور خارجه در قبال پکن است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در پاسخ به این اظهارات، دولت کانادا را متهم به دورویی و ضعف کرد. 

روابط دیپلماتیک میان این دو کشور در ماه دسامبر ۲۰۱۸ رو به زوال گذاشت. این در پی آن بود که پلیس کانادا طی درخواست استرداد ایالات متحده، منگ وانژو، مدیر مالی هواوی، شرکت مخابراتی غول‌آسای چینی را بازداشت کرد. 

چین هم برای تلافی دو شهروند کانادایی را در سال ۲۰۱۸  بازداشت کرد شامل یک دیپلمات سابق این کشور، که هنوز در زندان به سر می‌برند. 

خانم منگ در شهر ونکوور تحت حبس خانگی است. پکن مکرر اظهار داشت قبل از آن که بتوان روابط میان دو کشور را بهبود بخشید، کانادا باید او را آزاد کند.

© The Independent