وزارت بهداشت ایران: آمار جان‌باختگان را دو برابر حساب کنید

رکورد تازه جان‌باختگان کرونا؛ ۲۷۹ نفر در یک روز

رکوردشکنی آمار فوت مبتلایان به کرونا در ایران به مرگ ۲۷۹ نفر در یک شبانه‌روز رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، شمار جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ در ایران به ۲۹ هزار و ۳۴۹نفر رسیده است و ۳۰ استان این کشور همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار دارند.

هم‌زمان معاون وزیر بهداشت در ایران می‌گوید آمار درگذشتگان ناشی از بیماری کرونا بیش از رقم اعلام شده است. به گفته ایرج حریرچی بسته به شرایط هر استان باید تعداد جان‌باختگان را ۱.۵ تا ۲.۲ برابر آمار رسمی در نظر گرفت.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت ایران، تنها مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا و بیمارهایی که آزمایش پی سی آر آن‌ها مثبت باشد به وسیله این وزارت‌خانه اعلام می‌شود. این در حالی است که بسیاری از افراد ناقل هستند، اما مشخص نمی‌شود. آقای حریرچی همچنین با اشاره به این که تا پیش از شیوع کرونا در این کشور روزانه هزار تا هزار و پنجاه نفر مرگ و میر روزانه بود، گفت مردم در مقایسه با آمار قبلی فکر نکنند مرگ و میرهای ناشی از کرونا هم ناچیز است.

کیانوش جهانپور که امروز در حساب شخصی خود در توییتر با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید برای پنج استان در ایران و قرار منع عبور و مرور نوشت: «باید در انتظار پاییز سیاه بود.»

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی ایران نیز به ممنوعیت ساعت‌های عبور و مرور در تهران و چهار شهر دیگر؛ کرج، مشهد، ارومیه و اصفهان اشاره کرد و گفت: «از ساعات پایانی امشب و امروز چهارشنبه ۲۳ مهرماه در ساعت ۲۴ نیمه شب محدودیت‌های عبور و مرور اعمال می‌شود و تا ظهر روز یک‌شنبه بعد از تعطیلات ادامه خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران نیز با بیان این که تهران در حال تجربه سخت‌ترین روزها در نقطه اوج سوم کرونا است، نگرانی ستاد مقابله با کرونا را درباره سفرها اعلام کرد. آقای زالی گفت: «مطالعات ما نشان می‌دهد ارتباط معناداری بین مسافرت‌های ایام تعطیلات تجمیعی با تغییر در آمار موارد بیماری در کشور وجود دارد.»

هم‌زمان علیرضا سلیمی، رئیس انجمن متخصصان بیهوشی و معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی از میزان بالای ابتلای متخصصان بیهوشی به کرونا خبر داد و گفت تاکنون ۱۳ نفر از متخصصان بیهوشی در ایران بر اثر کرونا جان باخته‌اند.

به گفته آقای سلیمی، متخصص بیهوشی عمدتا در اورژانس و بخش‌های مراقبت‌های ویژه و بخش‌هایی که بیمار بسیار بدحال وجود دارد، انجام وظیفه می‌کند. بعد از شیوع ویروس کرونا نیز بیماران مبتلا به این ویروس توسط همکاران بیهوشی مراقبت می‌شوند.

او نسبت به احتمال کمبود نیروی بیهوشی در آینده هشدار داده است.

به گفته معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی آزمایش‌‌های کرونا در ایران درصدی خطا دارند و شاید انجام یک دور آزمایش، ثابت کننده این نباشد که فرد مبتلا به کرونا نیست. براساس این گفته آقای سلیمی فرد مبتلا که جواب آزمایشش منفی است ناقل است و با گردش در شهر ویروس را منتقل می‌کند.

وی با اشاره به موضع‌گیری‌های سازمان نظام پزشکی ایران در خصوص بازگشایی مدارس و تزریق واکسن آنفولانزا همچنین گفت که این موضع‌گیری‌ها مستقل و شفاف بوده است. این سازمان پیش‌تر با بازگشایی مدارس مخالف بوده است و تزریق واکسن را برای همه افراد جامعه ضروری می‌داند.

بیشتر از