موافقت دانشگاه پرینستون با جریمه یک میلیون دلاری بابت تبعیض جنسیتی

در سراسر جهان حقوق زنان کمتر از مردان در نظر گرفته می‌شود

زنان حتی در بالاترین رده‌های شغلی نیز از همتایان مرد خود حقوق کمتری می‌گیرند-WILLIAM THOMAS CAIN / Getty Images via AFP

دانشگاه آمریکایی پرینستون پذیرفت تا یک میلیون دلار به اساتید زن این دانشگاه بپردازد؛ این اساتید زن حقوق کمتری از همکاران مرد خود دریافت کرده بودند.

دفتر کار برنامه‌های انطباق قرارداد فدرال (OFCCP) در وزارت کار ایالات متحده و دانشگاه پرینستون برای حل ادعای تبعیض جبران خسارت، توافق‌نامه سازش زودهنگام منعقد کردند.

دانشگاه پرینستون برای جبران خسارت موافقت کرد تا ۹۲۵.۰۰۰ دلار به عنوان بازپرداخت و حداقل ۲۵۰.۰۰۰ دلار در آینده برای تعدیل حقوق پرداخت کند.

یافته‌های اولیه OFCCP نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، در حقوق ۱۰۶ کارمند زن در سمت استاد کامل (پروفسور) در این دانشگاه اختلافات فاحشی وجود دارد.

ادامه تحقیقات نشان داد که این دانشگاه دستورالعمل ۱۱۲۴۶ را که درباره پیشگیری از تبعیض از نظر نژاد، رنگ، مذهب، جنسیت، گرایش جنسی، هویت جنسیتی است بارها نادیده گرفته است.

بن چانگ، سخنگوی دانشگاه پرینستون، در بیانیه‌ای گفت که پرینستون هیچ مسئولیتی را در تحقیقات قبول نکرد. وی گفت که مقامات دانشگاه طی دو سال تجزیه و تحلیل داخلی انجام داده‌اند که وزارت کار می‌گوید این تخلف است، اما «هیچ اختلاف معناداری در حقوق و دستمزد براساس جنسیت» وجود ندارد.

مشخص نیست اگر بنابر گفته سخنگوی دانشگاه تفاوتی در مبلغ حقوق دریافتی اساتید زن و مرد وجود نداشته است، چرا دانشگاه طی توافق زودهنگام و برای جلوگیری از آغاز روند قانونی علیه آن‌ها، با پرداخت این مقدار غرامت به اساتید زن موافقت کرده است.

پرینستون همچنین متعهد شده است که با برگزاری دوره‌های آموزشی جلوی تکرار تخلفات را بگیرد.

شکاف جنسیتی دستمزد، میانگین تفاوت بین حقوق و دستمزد زنان و مردان شاغل است. به طور کلی در سراسر جهان حقوق زنان کمتر از مردان در نظر گرفته می‌شود یا کارفرمایان بر اثر ایجاد تغییراتی چند، شرایطی را ایجاد می‌کنند که به کاهش دستمزد زنان ختم می‌شود.

تفاوت در ساعات کار، نوع مشاغل انتخاب شده، تحصیلات و تجربه شغلی درخواستی از جمله این موارد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکاف حقوق و دستمزد جنسیتی حتی به صورت داوطلبانه نیز می‌تواند اثر منفی زیادی بر زندگی زنان داشته باشد. پایین بودن دستمزد زنان در مشاغل یکسان به نسبت مردان باعث کاهش تولید اقتصادی و کسب درآمد و سرمایه‌گذاری آن‌ها می‌شود و به این معنی است که زنان به ویژه در سنین بالاتر بیشتر به پرداخت‌های دولتی و خدمات اجتماعی یا کمک‌های خانواده وابسته خواهند بود.

دانشگاه پرینستون در ایالت نیوجرسی ایالات متحده هر سال در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد و در رتبه‌بندی‌های معتبر دانشگاهی نیز به عنوان بهترین دانشگاه آمریکا شناخته می‌شود. مریم میرزاخانی ریاضیدان فقید ایرانی نیز پس از اخذ درجه دکترا، با عنوان استادیار در دانشگاه پرینستون به تدریس مشغول شد.

بیشتر از جهان