سکوت رسمی فلسطین در قبال اظهارات شاهزاده بندر بن سلطان

تماس‌های فلسطین با عربستان سعودی به منظور رسیدگی به این مسئله ادامه دارد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

پس از صدور دستور العمل قاطع و رسمی دولت فلسطین برای حفظ سکوت و خودداری از هرگونه ابرازنظر و واکنش در قبال اظهارات اخیر شاهزاده بندر بن سلطان، رهبری فلسطین تصمیم گرفته است به سکوت خود در این زمینه ادامه دهد. سکوت رسمی فلسطین در مورد اظهاراتی‌که رهبری فلسطین را به دلیل اتلاف "فرصت های تاریخی" برای صلح با اسرائیل به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد، قابل توجه و تأمل است.

اما جنبش حماس به رد این اظهارات پرداخت و سامی ابو زهری، سخنگوی حماس با نشر پیامی در تویتر، اظهارات یادشده را "تأسف‌آور توصیف کرده و افزود که ارائه چنین اظهاراتی تنها به سود رژیم اشغالگر است."

در همین حال و ساعاتی قبل از مبتلا شدن به ویروس کرونا، صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، پیام‌های متعددی را در حساب کاربری خود در تویتر منتشر کرده و تصریح کرد که قصد ندارد به اظهارات شاهزاده بندر بن سلطان پاسخ دهد، اما وی تأکید کرد که "توهین به نمادهای کشورهای عربی به هیچ صورتی قابل پذیرش نیست". با این حال، پیام‌های صائب عریقات برخلاف معمول توسط رسانه‌های رسمی فلسطین منتشر نشد. افزون بر آن، رسانه‌های رسمی فلسطین هیچ اشاره‌ای به اظهارات شاهزاده بندر بن سلطان نکرده و از نشر هرگونه پاسخ و واکنشی به آن امتناع ورزیده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، یک مقام ارشد فلسطینی که خواست نامش فاش نشود به ایندیپندنت عربی گفت: تماس‌های رسمی فلسطین با مقامات عربستان سعودی ادامه دارد تا به مسئله اظهارات شاهزاده بندر بن سلطان، بی‌سر و صدا و دور از چشم رسانه‌ها رسیدگی شود. وی افزود: رهبری فلسطین نمی‌خواهد با عربستان سعودی مشکلی داشته باشد، بنابر این، سعی می‌کند این موضوع دور از هرگونه تنش و بحران حل شود.

در همین حال، وزارت امور خارجه فلسطین با صدور بخشنامه رسمی از تمام سفرای فلسطینی و کارمندان دیپلماتیک فلسطین خواسته است در قبال اظهارات شاهزاده بندر بن سلطان به هیچ صورتی ابراز نظر نکنند و حتی در مورد گفته‌های شاهزاده سعوی از موضع فلسطین دفاع نکنند. در بخشنامه مزبور هشدار داده شده است که نقض مفاد این دستور العمل تحت هر گونه توجیه و توضیحی، برخورد قانونی خواهد داشت.

در این بخشنامه که ایندیپندنت عربی صحت آن را تأیید می‌کند، تأکید شده است که بایستی از ابراز نظر در مورد اظهارات شاهزاده بندر بن سلطان و صحبت در مورد شخصیت، تاریخ، فعالیت، ماهیت کاری یا دلایل و انگیزه‌های اظهارات وی جدا خودداری شود.

جهاد حرب، نویسنده و پژوهشگر سیاسی معتقد است که موضع محتاطانه فلسطین در قبال اظهارات شاهزاده بندر بن سلطان نشان می‌دهد که رهبری فلسطین نگران است که خشم عربستان سعودی ممکن است منجر به از دست دادن حمایت سیاسی و مالی ریاض شود، به ویژه این‌که روابط فلسطین با شماری از کشورهای عربی در سایه انعقاد توافقنامه‌های صلح امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل دچار تنش شده و فلسطین با مصر نیز روابط خوبی ندارد.

جهاد حرب افزود: رهبری فلسطین سعی دارد از بروز هرگونه تنش با ریاض جلوگیری کند، زیرا عربستان سعودی به عنوان بزرگترین حامی فلسطین از نظر سیاسی و مالی در میان تمام کشورهای عربی به شمار می‌رود. وی گفت:  البته فلسطین نگرانی دارد که همین امر ممکن است توجیهی برای امضای توافقنامه صلح میان عربستان سعودی و اسرائیل باشد.

© IndependentArabia