ویروس کرونا؛ مصونیت یا ابتلای مجدد

«در برخی افراد پادتن دوام چندانی ندارد»

احتمال دارد عوارض کووید-۱۹ در کسانی که از بیماری بهبود یافته‌اند، مجددا عود کند-Johan ORDONEZ / AFP

با ادامه همه‌گیری کرونا، اکنون بیش از ۳۷.۶ میلیون نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. 

اما تازه‌ترین آمار حاکی از آن است که هزاران نفر نیز از عوارض ویروس کرونا بهبود می‌یابند. 

هرچند شمار کسانی که از بیماری التیام پیدا می‌کنند جای امیدواری است اما این به معنای آن نیست که کسانی که یک بار به ویروس آلوده شده‌اند برای بار دوم به کووید-۱۹ مبتلا نخواهند شد زیرا کارشناسان معتقدند ابتلا به ویروس کرونا برای نخستین بار شخص را در مقابل ابتلای دوم مصون نمی‌کند.  

آن چه باید درمورد مصونیت ویروس کرونا و ابتلای مجدد به آن بدانید: 

اگر از بیماری کووید-۱۹ بهبودی حاصل کرده‌اید، آیا در مقابل ویروس مصون شده‌اید؟ 

تاکنون بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان از عوارض ویروس کرونا درگذشته‌اند، اما به گفته سازمان بهداشت جهانی بیشتر کسانی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند بهبود می‌یابند.  

اما سازمان بهداشت جهانی روز ۲۴ آوریل در بیانیه‌ای تایید کرد که تنها به دلیل آن که از بیماری بهبود یافته‌اید به معنی آن نیست که نمی‌توانید بار دیگر به آن مبتلا شوید.  در این بیانیه آمده است: «در حال حاضر شواهدی وجود ندارد کسانی که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند دارای پادتن لازم برای مصونیت در مقابل ابتلای مجدد باشند.» 

به گفته لی کینگوان، مدیر بخش جلوگیری و درمان ذات‌الریه در بیمارستان مودت میان چین و ژاپن که در پکن مستقر است، بدن افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، پادتن آن را تولید می‌کند اما معلوم نیست این پادتن تا چه زمانی دوام داشته باشد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لی در گفت‌وگو با برنامه «یو اس‌ای تودی» گفت: «در برخی افراد پادتن دوام چندانی ندارد. احتمال عود بیماری برای بسیاری از بیمارانی که بهبود یافته‌اند وجود دارد.»

این تصور در مورد کودکان وجود دارد که آلودگی به ویروس باعث تولید «دست کم یک مصونیت کوتاه‌مدت است.» 

دکتر پیتر جونگ، استادیار بیماری‌های کودکان در دانشکده پزشکی تگزاس در هیوستون به نشریه «هافینگتون پست» گفت: «هیچ کس به طور قطع نمی‌داند، اما احتمال دارد کودکان دست کم یک مصونیت کوتاه‌مدت در مقابل ویروس کرونا که موجب کووید-۱۹ می‌شود، پیدا کنند. اما همانند ویروس آنفولانزا، کووید-۱۹ هم جهش می‌یابد که فرد را (بار دیگر) مستعد ابتلا به آن می‌کند.» 

بنا به یک گزارش که در ماه اوت منتشر شد، پژوهشگران به مورد مرد ۲۵ساله‌ای در آمریکا برخورد کرده‌اند که بار دیگر به کووید-۱۹ مبتلا شده بود. 

در این گزارش آمده که آزمایش کرونای فرد مذکور در ماه آوریل مثبت و علائم بیماری او ملایم بوده است. اما بیمار بار دیگر در ماه مه گرفتار عوارض شدیدتر کووید-۱۹ شد.   

کریستیان اندرسون، استاد مصونیت‌شناسی و میکروبیولوژی دانشگاه «اسکریپس» لاهولا در کالیفرنیا در بیانیه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: «این پژوهش حاوی یک نمونه روشن آلودگی مجدد (به ویروس کرونا) است. ابتلای مجدد به ویروس کرونا ممکن است و ما هم  به آن آگاهیم زیرا مصونیت هرگز صددرصد نیست.» 

پژوهشگران می‌گویند کشف کرده‌اند که عفونت مجدد بیمار مذکور «به سبب دو نوع ژن مختلف ویروس» بوده است. 

اما پژوهشگران همچنین خاطرنشان کرده‌اند که ابتلای مجدد به کووید-۱۹ نادر است، هرچند در مورد ایجاد مصونیت در مقابل ویروس باید تحقیقات بیشتری شود. 

پیش‌تر این تصور وجود داشت که احتمال دارد عوارض کووید-۱۹ در کسانی که از بیماری بهبود یافته‌اند، مجددا عود کند تا این که بار دیگر به آن آلوده شده باشند. 

یک گزارش دیگر می‌گوید ممکن است آزمایش ترشحات گلوی کرونای کسانی  که دچار عفونت ملایم ویروس کرونا شده‌اند «برای روزها یا حتی هفته‌ها پس از بیماری» همچنان مثبت باشد. 

اما این لزوما به معنی آن نیست که فرد به ویژه کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است نمی‌توانند برای بار دوم دچار کووید-۱۹ شوند. 

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا (سی دی سی) می‌گوید: «نحوه ایجاد مصونیت بدن در مقابل کووید-۱۹ در ابهام است. بیماران مبتلا به ویروس مِرس-کوو می‌توانند پس از مدت کوتاهی پس از عفونت بار دیگر به آن  مبتلا شوند، اما هنوز روشن نیست آیا همین نوع مصونیت در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هم صدق می‌کند یا نه.»  

و به گفته سازمان بهداشت جهانی، «از تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ هیچ پژوهشی این نکته را ارزیابی نکرده که آیا وجود پادتن سارس کوو ۲ در مقابل آلودگی‌های بعدی مصونیت می‌دهد یا نه.»  

هرچند برای درک احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونا به پژوهش‌های بیشتری نیاز است، اما کارشناسان توصیه می‌کنند کسانی که پیش‌تر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، همچنان رعایت اصول بهداشتی را که در راهنمای «سی دی سی» درج شده بکنند. در این راهنما توصیه شده مردم از بیماران دوری کرده، مرتبا دست‌هایشان را بشویند و هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را بگیرند.

© The Independent

بیشتر از زندگی