نتانیاهو: «به‌زودی با ولیعهد ابوظبی دیدار می‌کنم»

دولت اسرائیل توافق عادی‌سازی روابط با امارات را تصویب کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و همسرش سارا - GIL COHEN-MAGEN / AFP

روز دوشنبه کابینه اسرائیل توافقنامه عادی‌سازی روابط با امارات متحده عربی را که روز ۱۵ سپتامبر در واشنگتن امضا شد، تصویب کرد و همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که به‌زودی با ولیعهد ابوظبی دیدار خواهد کرد.

شاهزاده محمد بن زاید آل نهیان روز دوشنبه در توییتی گفت که با آقای نتانیاهو درباره تحکیم روابط دوجانبه و چشم‌انداز صلح در منطقه گفتگو کرده‌است.

نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای رسمی که همزمان با رای‌گیری کابینه‌اش بر سر توافقنامه بود، گفت که «به‌زودی» با ولیعهد ابوظبی دیدار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، مقامات اسرائیل خبر از برقراری روابط تجاری به میزان تقریبی چهار میلیارد دلار در سال داده بود.

امارات هم گفته‌است که تحریم اقتصادی اسرائیل را لغو می‌کند، و مقام‌‌های دو کشور اظهار کرده‌اند که مشغول بررسی همکاری دوجانبه در زمینه‌‌های دفاع، انرژی، پزشکی، گردشگری، فناوری و سرمایه‌گذاری مالی‌اند.

علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل، ماه گذشته گفت: «امارات متحده عربی هم به دنیای اسلام خیانت کرد، هم به ملتهای عرب و کشورهای منطقه خیانت کرد و هم به فلسطین خیانت کرد. البته این خیانت دیر نخواهد پایید».

از زمان اعلام توافق عادی سازی روابط، شماری از شرکت‌‌های اسرائیلی و اماراتی توافقنامه‌‌هایی امضا کرده‌اند.

الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز دوشنبه به یک رادیوی این کشور گفت: «تا سه سال دیگر، تجارت میان اسرائیل و امارات متحده عربی به چهار میلیارد دلار در سال می‌رسد.»

«ایس‌ایر»، شرکت هوایی اسرائیلی هم گفته‌است که پرواز‌هایی تجاری را میان تل‌آویو و امارات ذخیره کرده، و آماده سفر‌های گردشگری بالقوه است.

امارات و بحرین اولین کشورهای عرب بودند که پس از مصر و اردن، روابطشان را با اسرائیل عادی کردند. برخی کشورهای عرب دیگر، از جمله عمان و سودان، در سال‌های اخیر آقای نتانیاهو را میزبانی کرده‌اند اما در باره آینده روابط خود با اسرائیل علنا سخنی نگفته‌اند.