موافقت مشروط شبه‌نظامیان شیعه عراق با توقف حمله‌ها

کتائب حزب‌الله: درصورت خروج نیروهای آمریکایی، حمله‌ها را متوقف می‌کنیم

مانور گروه شبه‌نظامی حشد‌الشعبی در جنوب بغداد-Hussein FALEH / AFP

برخی شبه‌نظامیان شیعه در عراق که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، با توقف مشروط حمله‌ها و هدف قراردادن منافع آمریکا موافقت کردند.

گزارش آسوشیتدپرس به نقل از سه منبع نظامی حاکی از آن است که گروه‌های شبه‌نظامی به شرط خروج نیروهای آمریکایی در عراق مطابق با قطعنامه پارلمان عراق، حمله‌های راکتی و موشکی را متوقف می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پارلمان عراق دی‌ماه گذشته، به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در حمله پهپادی آمریکا، قطعنامه غیرالزام‌آور خروج نیروهای آمریکایی را تصویب کرد.

خروج نیروهای آمریکایی از عراق یکی از مطالبه‌های اصلی جمهوری اسلامی است.

گزارش آسوشیتدپرس در خصوص موافقت شبه‌نظامیان با توقف حمله‌ها پس از آن منتشر می‌شود که یک بمب کنار جاده‌ای کامیون‌های حامل تجهیزات برای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق را هدف گرفت و در جریان آن یکی از خودروها خسارت دید. از همین رو برخی ناظران بین‌المللی نسبت به امکان توافق همه گروه‌های شبه‌نظامی در عراق برای توقف حمله‌ها ابراز تردید می‌کنند.

در هفته‌های اخیر حمله‌های راکتی و بمب‌های کنار جاده‌ای علیه منافع آمریکا در عراق افزایش یافته است.

این در حالی است که گروه کتائب حزب‌الله که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، اعلام کرده که در صورت خروج نیروهای آمریکایی بر اساس یک جدول زمان‌بندی‌شده قابل قبول، حمله‌ها نیز متوقف خواهد شد.

کتائب حزب‌الله می‌گوید در غیر این صورت عملیات نظامی را از سر می‌گیرد.

مقامات آمریکایی بارها جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله‌های گروه‌های شبه‌نظامی در عراق معرفی کرده و ایران را مهمترین مانع در راه ایجاد ثبات و امنیت در عراق معرفی کرده‌اند. اما مقامات تهران این اتهام‌ها را رد می‌کنند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هشدار داده بود که در صورت ادامه حمله‌ها به منافع آمریکا، سفارت ایالات‌متحده در بغداد را تعطیل خواهد کرد.

هرچند الکاظمی مبارزه با نیروهای شبه‌نظامی را در اولویت دستور کار خود قرار داده، همچنان راه طولانی تا تحقق این هدف در پیش دارد.

بیشتر از جهان