وعده دوباره برای نام‌گذاری خیابانی به نام استاد شجریان در تهران

شهردار تهران به دلیل تأخیر و کم‌کاری در اقدامات شهری برای سوگواری درگذشت استاد شجریان تذکر گرفت

شورای شهر تهران، مجددا خواهان تغییر نام یک خیابان به نام استاد محمدرضا شجریان شده است - عکس از شبکه های اجتماعی

رئیس شورای شهر تهران روز یک‌شنبه اعلام کرد که مکاتبات لازم برای اجرای مصوبه شورای شهر مبنی ‌بر نام‌گذاری یک خیابان به نام استاد محمدرضا شجریان صورت ‌گرفته و «به‌زودی اجرا می‌شود».

محسن هاشمی در ابتدای جلسه امروز شورای شهر تهران ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت استاد شجریان گفت که در تاریخ هنر ایران او بیش از هر شخص دیگری در دوران زنده‌ بودن مورد تکریم بوده است. هاشمی در ادامه افزود که قدرشناسی از استاد شجریان پس از درگذشت او به اوج رسید و با احترام میلیونی مردم مواجه شد.

هاشمی در ادامه با اشاره به خدمات استاد شجریان به موسیقی ایرانی و کارنامه او در زمینه ساخت سازهای گوناگون از صداوسیما خواست تا نسبت به پخش مجدد آثار وی اقدام کند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از هاشمی در این‌ باره می‌‌نویسد: «از رسانه ملی می‌خواهیم به کم‌لطفی و بی‌مهری در مورد این هنرمند برجسته خاتمه دهد و با پخش آثار استاد، به ویژه نوای آسمانی ربنا، که حتی به گواهی صاحب‌نظران در کشورهای عرب‌زبان جهان اسلام نیز نظیر این مناجات قرآنی تاکنون خلق نشده است، تسکینی بر دل دردمند دوستداران وی باشد.»

رئیس شورای شهر تهران همچنین اعلام کرد که به‌ منظور نام‌گذاری یک خیابان به نام محمدرضا شجریان مکاتباتی انجام شده و این موضوع به‌زودی اجرایی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وعده محسن هاشمی در حالی است که بحث تغییر نام یک خیابان به نام شجریان پیشتر نیز مطرح و با مخالفت فرمانداری مواجه شده بود، گرچه برخی از حامیان دولت مدعی هستند که فرمانداری نیز تحت فشار سایر نهادهای امنیتی قرار داشته است.

شورای شهر در سال ۹۸ از پیروز حناچی، شهردار تهران، خواسته بود تا نام بلوار فلامک جنوبی و شمالی در شهرک غرب، واقع در منطقه ۲، به نام «محمدرضا شجریان» تغییر کند. اما این موضوع در دوران حیات استاد شجریان رخ نداد.

این در حالی است که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، بارها از نام شجریان استفاده کرد. اما نهایتا فرماندار و وزارت کشور تحت امرش، حتی از صدور مجوز برای نامگذاری یک خیابان به نام اسطوره آواز ایران امتناع کردند.

اخیراً شورای شهر مشهد به ‌عنوان زادگاه محمدرضا شجریان نیز از آمادگی خود برای نام‌گذاری یک خیابان به نام وی خبر داده است.

پیشتر و علیرغم مخالفت‌ها، شورای روستای دهترکان، از روستاهای شهرستان بروجرد، نام خیابان اصلی شهر را به نام استاد محمدرضا شجریان تغییر داده بود.

در همین حال روز یک‌شنبه هشت عضو شورای اسلامی شهر تهران به پیروز حناچی، شهردار تهران تذکر دادند. در این نامه آمده است: «به شهردار تهران به دلیل تاخیر و کم‌کاری در اقدامات جاری تذکر داده می‌شود و جهت جبران تعلل و اقدامات محدود باید هرچه سریع‌تر بیلبوردهای بزرگراهی و مترو به صدا و تصویر استاد شجریان مزین شود.»

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، در این رابطه افزود که اگر مسئولان با مردم همراه نشوند، آینده خوبی در انتظار کشور نخواهد بود.

محمدرضا شجریان، اسطوره آواز ایران، روز ۱۷ مهر سال جاری، پس از دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری طولانی درگذشت.

او به دلیل مواضع سیاسی و مذهبی خود که با حاکمیت همسو نبود، در سال‌های پایانی عمرش از برگزاری کنسرت برای عموم در داخل ایران محروم بود. بسیاری مخالفت شخص رهبر جمهوری اسلامی با وی را دلیل تلاش برای منزوی کردن وی دانستند. شجریان پیشتر در نامه‌ای از صدا و سیما خواسته بود که به جز دعای ربنا، از پخش سایر آثارش خودداری کند.

بیشتر از