مرگ مورخ، ۱۷۹ سال پس از ورود پدربزرگش به کاخ سفید

این مورخ بخشی از «شجره‌نامه شگفت‌انگیزی» بود که در سه نسل تقریباً کل تاریخ ایالات متحده را در برمی‌گیرد

The Washington Post via Getty Images

لیون گاردینر تایلر جونیور، یکی از دو نوه باقی‌مانده جان تایلر، دهمین رئیس جمهوری ایالات متحده، در ۹۵ سالگی درگذشت.

دختر او، سوزان سلینا پاپ تایلر، در مصاحبه با نیویورک تایمز علت مرگ وی را بیماری آلزایمر عنوان کرد.

این حقوقدان و مورخ پسر بزرگ‌تر از دو پسر باقی‌مانده لیون گاردینر تایلر پدر بود که او خود یکی از ۱۵ فرزند تایلرِ رئیس جمهور، و مدت‌های مدید رئیس دانشکده ویلیام و مری در ویرجینیا بود.

لیون گاردینر تایلر ۹۵ ساله بخشی از «شجره‌نامه شگفت‌انگیزی» بود که طی سه نسل، تقریباً کل تاریخ ایالات متحده را در بر می‌گیرد.

جان تایلر درست بعد از رئیس جمهوری شدن جرج واشینگتن در ۲۳۱ سال پیش به دنیا آمد و از سال ۱۸۴۱ تا ۱۸۴۵ در کاخ سفید بود.

به علت آن که تایلر در تمام عمر برده‌دار و پشتیبان اختیارات ایالت‌ها بود، حزب لیبرال او را نامزد معاونت ریاست جمهوری ویلیام هنری هریسون در مبارزات انتخاباتی کرد تا جنوبی‌های نگران از گرایش هریسون به سوی دیدگاه‌های لغو برده‌داری را جذب کند.

هریسون اندکی پس از برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری، بر اثر بیماری سینه‌پهلو درگذشت و تایلر نخستین معاون رئیس جمهوری‌ای شد که جانشین یک رئیس جمهوری متوفی می‌شد.

تایلر در دوران ریاست جمهوری‌اش با ضمیمه کردن تگزاس به عنوان بیست‌وهشتمین ایالت به آمریکا، مرزهای این کشور را به سمت غرب گسترش داد. برخی مورخان او را اصول‌گرا و صادق نامیده‌اند، اما بسیاری هم دوران ریاست‌ جمهوری وی را ناکارآمد ذکر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تایلر به هنگام بازنشستگی پس از دوران ریاست جمهوری، به مزرعه‌اش در ویرجینا رفت و وقتی جنگ داخلی شروع شد، از ایالت‌های جنوبی موسوم به «کنفدراسیون» حمایت کرد. او به نمایندگی مجلس کنفدراسیون هم انتخاب شد، اما پیش از حضور در مجلس، در سال ۱۸۶۲ درگذشت.

لیون گاردینر تایلر پسر، در ۳ ژانویه ۱۹۲۵ به دنیا آمد. او در دانشکده ویلیام و مری تحصیل کرد، از دانشگاه ویرجینیا مدرک حقوق گرفت، و به کار وکالت در ریچموند و چارلزسیتی کانتی پرداخت. او سپس در سال ۱۹۶۷ از دانشگاه دوک مدرک دکترا گرفت و طی دو دهه پس از آن، در دانشگاه ریچموند، موسسه نظامی ویرجینا و سیتادل در رشته تاریخ تدریس کرد. او در سال ۱۹۵۸ با لوسی جین پاپ ازدواج کرد که در سال ۲۰۰۱ درگذشت.

از او دختری به جا مانده است و برادرش هریسون رافین ۹۱ ساله نیز زنده است.

© The Independent

بیشتر از جهان