حکم اعدام برای دو عضو داعش در آمریکا تقریبا منتفی است

مایکل هِینز که مامور امدادی بود، سومین قربانی گروه جهادی معروف به «بیتلز»، در ۲۰۱۴  در نزدیکی اردوگاه پناهندگان سوریه ربوده شد

جلسه دادرسی مجازی گروه «بیتل‌های داعشی»-Bill Hennessy via REUTERS

برادر یک گروگان بریتانیایی که به دست گروه داعش کشته شد می‌گوید از اعضای این گروه که عامل قتل او بوده‌اند متنفر نیست و خوشحال است که مجازات اعدام در مورد آن‌ها به اجرا درنخواهد آمد.

دیوید هِینز، برادر مایکل هِینز که مامور امدادی بود، سومین قربانی گروه جهادی معروف به «بیتلز»، در سال ۲۰۱۴  در نزدیکی اردوگاه پناهندگان سوریه ربوده شد.

دو تن از چهار عضو گروه، الکساندرا کُتی و الشافعی الشیخ در هفته‌ای که گذشت به ایالات متحده مسترد شدند تا با اتهاماتی از جمله گروگانگیری منجر به مرگ گروگان محاکمه شوند.

محمد اموازی، جلاد داعش که به «جان جهادی» معروف است، در حمله یک پهپاد کشته شده است و عضو دیگر این گروه در ترکیه در حبس است.

آقای هینز به ایندیپندنت گفت که او دیگر از افراطی‌هایی که مسئول قتل برادرش هستند، متنفر نیست.

او گفت: «حس تنفر یک انتخاب است. ما همه قدرت آن را داریم که متنفر نباشیم.»

او به یاد آورد که چگونه در حالی که در خانه‌اش در شهر «داندی» آماده خواب می‌شد، خبر قتل برادرش را در یک ویدئوی خونین تبلیغاتی داعش شنیده بوده است. 

او گفت: «نخستین واکنش من خشم، یاس و تنفر بود. می‌خواستم به سوریه بروم و همه آن‌ها را بکشم. هرگز احساساتی چنین شدید در خودم حس نکرده بودم.»

«خانواده‌ام را جمع کردم و در حالی که دست‌های مادرم را در دست گرفته بودم، به او گفتم پسرش دیگر درد نمی‌کشد. با کوچکترین جرقه راهی سوریه می‌شدم.»

«هدفی عالی (برای داعش) می‌شدم و خانواده‌ام پسر دیگری را از دست می‌داد.»

اما اکنون آقای هینز مایل نیست کوتی و الشیخ در مقابل جنایاتی که مرتکب شده‌اند، اعدام شوند.

به دنبال شکایت حقوقی مادر الشیخ در مورد نبود اطمینان خاطرهای لازم در یک مورد پیشین، دادستان کل ایالات متحده وعده داده که در صورت اثبات اتهامات آن‌ها حکم اعدام برایشان صادر نشود. 

آقای هینز گفت: «ما حقیقتا خوشحالیم که صدور حکم اعدام (در مورد متهمان) در دادگاه ایالات محده منتفی شده است.»

«نتیجه حکم اعدام آن‌ها در کشوری دیگر، یک موج عظیم جذب عضو برای داعش و گروه‌های نظیر آن خواهد بود.»

«می‌دانیم سیستم جلب آن‌ها به همکاری، از آن‌ها به عنوان شهید و قهرمان یاد خواهد کرد.»

کتی و الشیخ با هشت اتهام مختلف رو‌به‌رو هستند که هرچند در آن تنها نام چهار گروگان مقتول آمریکایی برده شده است، اما اتهام گسترده‌تر توطئه برای گروگانگیری منجر به مرگ را نیز شامل می‌شود.

پیگیری قانونی این دو به دنبال ادعای دولت بریتانیا صورت می‌گیرد که گفته بود قادر به دادرسی آن‌ها نیست و شهروندی‌شان را لغو کرد.

آقای هینز گفت خوشحال است که خانواده‌اش و اقوام دیگر گروگان‌هایی که به قتل رسیده‌اند، شاهد اجرای «قدری عدالت» هستند و افزود: «من اطلاعات حقوقی کافی برای درک علت پیگیری قانونی آن‌ها در آمریکا یا بریتانیا، ندارم.» 

آقای هینز به دنبال قتل برادرش نهادی موسوم به «اقدامات جهانی اتحاد» راه‌اندازی کرده است که هدفش ترغیب بردباری و درک در آموزشگاه‌ها بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای هینز می‌گوید در تعقیب این هدف تاکنون در بیش از صد سخنرانی کوشیده است حس نفرت را که موتور پیش‌برنده همه نوع تروریسم است، از میان بردارد.

او افزود: «می دانستم باید کاری بکنم... انگیزه قتل برادرم نفرت بود، شکاف بود.»

«آن‌ها جان برادرم را گرفتند، اما اگر بتوانم کسی را از راه نفرت منصرف کنم و به او کمک کنم راه دیگری را برگزیند، پیروز شده‌ایم.» 

هدف این پروژه نوجوانان سال‌های پایانی دبیرستان است که شاهد سخنان هینز درباره زندگی و مرگ برادرش خواهند بود و سپس سخنرانی او در مورد حس نفرت در بستری کلی‌تر. 

او می‌گوید هسته این سخنرانی نشان دادن حس نفرت به عنوان یک انتخاب است: «اگر من از قاتلان برادرم متنفر نباشم، آن‌ نو‌جوان‌ها چطور می‌توانند از کسی متنفر باشند که فقط دشنامی به آن‌ها داده است؟ ما قادریم مسیر حس‌ها و عواطف این دانش‌آموزان را دریابیم.»

آقای هینز نیز همانند بسیاری از کسانی که در بریتانیا علیه افراط‌گرایی مبارزه می‌‌کنند، نگران آن است که افراد بیشتری پس از رانده شدن به حاشیه‌های اجتماع، در مقابل افراط‌گرایی آسیب‌پذیر شوند. 

او می گوید: «قطبی‌‌گرایی در جامعه گسترده‌تر شده و از هنگام قرنطینه، تماس افراط‌گرایان با جوانان‌مان به گونه‌‌ای چشمگیر افزایش یافته است.»

«افرادی هستند که در جست‌وجوی مردان و زنان جوان و خشمگین هستند تا آن‌ها را برای اهداف خودشان، چه جنایت‌بار، چه جنسی و چه افراط‌گرایانه، منحرف کنند. شکارچیان بسیاری در جامعه پراکنده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان