گرامی مقدم: پیروزی جو بایدن، مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ را افزایش می‌دهد

اگر مشارکت در انتخابات همچنان روند کاهش داشته باشد، مشروعیت نظام به‌طورجدی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت

کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، «بقای مشروعیت نظام» را در معرض خطر قرار می‌دهد - عکس از اعتماد آنلاین

سخنگوی حزب اعتماد ملی، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن، می‌تواند باعث افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ شود.

اسماعیل گرامی مقدم در گفتگوی خود با اعتماد آنلاین به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در ایران و مسئله مشروعیت حکومت اشاره کرد و گفت که برای افزایش مشارکت نیاز داریم تا فضای سیاسی باز شود.

این فعال سیاسی در ادامه افزود که آزادی محصوران و حضور دیدگاه‌های مختلف در صداوسیما، می‌تواند امید مردم به تغییر و بهبود را افزایش دهد که این موضوع بر میزان مشارکت در انتخابات تأثیرگذار خواهد بود.

مسئله مشارکت در انتخابات برای حکومت ایران بسیار مهم است. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها در سخنانش، میزان بالای مشارکت مردم در انتخابات را، نشانه مشروعیت نظام عنوان کرده بود. او گفته بود: «انتخابات نشان‌دهنده اعتماد مردم به‌نظام است. رأی به هر نامزد، آمدن پای هر صندوق، رأی به نظام اسلامی است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در آخرین انتخابات رسمی برگزار شده در جمهوری اسلامی در اسفند سال گذشته، میزان مشارکت به پایین‌ترین حد ممکن در طول چهار دهه گذشته رسید. بنا بر آمارهای رسمی، میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس در کل کشور، حدود ۴۰ درصد، و در تهران با احتساب آرای باطله، چیزی در حدود ۲۲ درصد بوده است. اگرچه آمار غیررسمی از مشارکت بسیار کمتری خبر می‌دهند. برخی گزارش‌های غیررسمی، میزان مشارکت در کشور را در حدود ۲۵ درصد عنوان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد روند کاهش مشارکت، همچنان ادامه خواهد داشت. بنا به گزارش وزارت کشور جمهوری اسلامی، در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در سه کلان‌شهر اهواز، کرج و کرمانشاه و درحالی‌که واجدان شرایط حدود ۴ میلیون نفر بوده است، جمعاً زیر ۲۰۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند که این میزان از مشارکت زیر ۸ درصدی خبر می‌دهد.

در همین رابطه، مشاور پیشین مهدی کروبی می‌گوید: «ما به لحاظ مشارکت در یک سراشیبی قرار داریم که از انتخابات دوره اول مجلس یازدهم شروع شد و در دوره دوم میزان مشارکت در برخی از حوزه‌های انتخاباتی حتی به رقم نازل ۲ یا ۳ درصد هم رسید.»

او در ادامه تأکید می‌کند: «میزان مشارکت در انتخابات ۹۸ که در تاریخ ۴۲ ساله نظام بی‌نظیر بود اگر در انتخابات ۱۴۰۰ تکرار شود و مردم رئیس سیزدهمین دولت را با رأی‌های پایینی انتخاب کنند، مشروعیت نظام به‌طورجدی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.» به‌عبارت‌دیگر، افزایش مشارکت «ماندن جمهوریت» و «بقای مشروعیت نظام» را تضمین خواهد کرد.

این نماینده پیشین مجلس، معتقد است فارغ از تعلق خاطر به اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی، فعالان سیاسی دو طیف باید تلاش کنند تا مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کنند. او در ادامه اذعان می‌کند که اصلاح‌طلبان در شرایط موجود سهم کمتری برای تشویق مردم در انتخابات دارند و مسئولیت اصلی با اصول‌گرایان است.

به نظر می‌رسد اشاره گرامی مقدم به ریزش وسیع پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان و انحصار قدرت در دست اصول‌گرایان است. بسیاری از مردم با انتقاد از روند اصلاحات معتقدند که طی ۲۳ سال گذشته، این گروه تنها وعده داد و شرایط نه‌تنها بهبود نیافت، بلکه بسیار بدتر از گذشته شده است. به‌عبارت‌دیگر اصلاح‌طلبان اکنون باید پاسخگو باشند که چرا با وعده دروغین، مردم را امیدوار نگه‌داشته اند و هیچ عمل مثبتی در راستای خواسته‌های طبقه متوسط، اعم از توسعه سیاسی و آزادی‌های اجتماعی انجام نداده‌اند.

این در حالی است که طیف موسوم به اصول‌گرا، از گذشته هم به دنبال انحصار قدرت بوده و به نظر می‌رسد در انتخابات پیشین مجلس نیز، به هدف خود رسیده است. ازاین‌رو توقع بهبود و تغییر از این طیف اساساً موضوعیت ندارد.

اما در بخش مهمی از مصاحبه گرامی مقدم، او به انتخابات آمریکا اشاره می‌کند. وی در این باره معتقد است که انتخابات آمریکا بر روی زندگی ایرانیان بسیار مؤثر است. او می‌گوید که پیروزی ترامپ یا بایدن می‌تواند تأثیر زیادی بر روی انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد. در صوتی که ترامپ پیروز شود، قرار است در بر همان پاشنه قبلی بچرخد، اما اگر بایدن به ریاست‌جمهوری برسد، مردم فکر می‌کنند که باید در انتخابات شرکت کنیم و رئیس دولتی را برگزینیم که عقیده‌اش برقراری رویکردی تعاملی با نظام بین‌الملل باشد.

همچنین، او پیش‌بینی می‌کند که با پیروزی بایدن، قیمت دلار کاهش‌یافته و وضعیت اقتصادی مردم نیز بهبود خواهد یافت.

او در انتها مجدداً تأکید می‌کند که سردی مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند فاجعه‌ای همه‌گیر باشد.

به نظر می‌رسد این فعال سیاسی برخلاف ادعاهای بسیاری از تحلیل گران نزدیک به هسته سخت قدرت در جمهوری اسلامی، نتایج انتخابات آمریکا را کاملاً بر ایران، مؤثر می‌داند. ازاین‌رو ادعای بی‌تفاوتی کارگزاران حکومت در برابر انتخابات آمریکا و عدم تلاش برای تأثیرگذاری، حتی در داخل کشور و اهالی سیاست، نیز خریداری ندارد.

پیش‌تر، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفته بود که نتیجه انتخابات آمریکا تأثیری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ندارد. همچنین، اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی نیز گفته بود که نتیجه انتخابات آمریکا تأثیری در رفع مشکلات اقتصادی مردم نخواهد داشت.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که فشارهای حداکثری ایالات متحده با مدیریت دولت دونالد ترامپ، شرایط اقتصادی وخیمی را برای ایران ایجاد کرده و حکومت جمهوری اسلامی را نیز به شدت در موضع ضعف قرار داده است.

بیشتر از