همتی: بانک‌های خارجی مشکلی برای مبادله مالی دارو و غذا برای ایران ندارند

دولتمردان ایران، در مورد تحریم‌های اخیر آمریکا، مواضع متناقضی اتخاذ کرده‌اند

برخی از کارشناسان معتقدند تحریم های اخیر آمریکا، امکان واردات غذا و دارو به ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما رئیس بانک مرکزی، نظر متفاوتی دارد - عکس از ایرنا

رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد که بانک‌های خارجی که با بانک‌های ایرانی مبادلاتی داشتند، عملاً معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.

عبدالناصر همتی در این باره گفت که اگرچه طی چند ماه اخیر به شدت برای تأمین دارو و غذا در مضیقه بودیم، اما با استفاده از روش‌هایی اجازه ندادیم کمبودی ایجاد شود.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که خبرهای متعددی از کمبود مواد غذایی و نبود برخی داروها در بازار ایران به گوش می‌رسد.

طی چند ماه گذشته، قیمت برخی از اقلام غذایی به شدت افزایش ‌یافته و حتی در برخی شهرها مانند ارومیه، مردم با کمبود نان مواجه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین بسیاری از دامداران و مرغداران در کشور، از کمبود سویا و افزایش سه برابری قیمت آن شکایت دارند. صنعت دام و طیور کشور در مورد تأمین واکسن‌های لازم نیز به شدت با مشکل روبه‌روست. این موضوع باعث شده تا طی هفته‌های اخیر برخی از مرغداری‌ها تلفات بسیاری بدهند و همین موضوع روی قیمت مرغ و تخم‌مرغ نیز تأثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت آن شده است.

علی‌رغم ادعای همتی، بسیاری از داروهای بیماری‌های خاص نیز در حال حاضر در ایران وجود ندارد. چندی پیش بیماران دیابتی در شیراز با مشکل کمبود برخی از انواع انسولین مواجه شده‌اند که حتی دانشگاه علوم پزشکی نیز از رفع آن عاجز بود؛ و یا برخی از خانواده‌های بیماران پروانه‌ای، در اعتراض به کمبود و گرانی داروهای موردنیاز، در برابر سازمان غذا و دارو تحصن کردند.

اخیراً وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ۱۸ بانک دیگر جمهوری اسلامی را تحریم می‌کند. بر این ‌اساس بانک‌های «تأمین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی»، «بانک مسکن»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران‌زمین»، «بانک اسلامی همکاری منطقه‌ای»، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه»، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون» و «بانک گردشگری» به لیست تحریم‌های ثانویه آمریکا اضافه شده‌اند.

برخی از کارشناسان معتقدند این اقدام آمریکا امکان واردات غذا و دارو به ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در همین راستا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توییتر خود نوشت: «در دوران همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ دولت ایالات متحده، کانال‌های باقی‌مانده تأمین غذا و دارو را از بین می‌برد. ایرانیان این آخرین بی‌رحمی‌ها را نیز از سر خواهند گذراند. اما تبانی برای گرسنگی دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است. آمران و مجریان که پول‌های ما را بلوکه کنند به دست عدالت سپرده خواهند شد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که شیوا راوشی، مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی، دو روز پیش اعلام کرد طی شش‌ماهه نخست سال جاری، ۲.۵ میلیارد دلار برای واردات دارو و اقلام پزشکی اختصاص‌ یافته است.

بیشتر از