آهسته پلک بزنید تا با گربه خود رفیق شوید

گربه‌ها به لبخند طبیعی پاسخ می‌دهند

پلک زدن آهسته می‌تواند نوعی ارتباط مثبت بین گربه‌ها و انسان‌ها باشد-Lina Kivaka/Pexels

مشهور است که رفیق شدن با گربه‌ها کار دشواری است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ممکن است یک راهکار ساده برای حل این مشکل وجود داشته باشد. 

طبق یک پژوهش منتشرشده در مجله «ساینتیفیک ریپورتس»، گربه‌ها یکی از گونه‌های جانوری هستند که به آن چه اصطلاحاً لبخند دوشن خوانده می‌شود، پاسخ می‌دهند. منظور یک لبخند طبیعی است که در آن گوشه‌های لب بالا می‌رود و دور چشم چروک ایجاد می‌شود. 

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه‌های ساسکس و پورتسموث انجام شده است، نشان می‌دهد که وقتی انسان‌ها از این طریق به گربه‌های خود لبخند می‌زنند و با حرکت آهسته پلک‌های خود را برهم می‌زنند، احتمالاً گربه واکنش مثبت نشان می‌دهد. 

همچنین مشخص شده است که گربه‌ها در پاسخ به پلک زدن آهسته انسان آن را تکرار می‌کنند.  

محققان برای دستیابی به یافته‌های خود دو آزمایش انجام داده‌اند. در مرحله اول، آن‌ها ۲۱ گربه را از ۱۴ خانوار مختلف مورد بررسی قرار دادند. 

آن‌ها دریافتند که پاسخ مثبت گربه‌ها به پلک زدن آرام صاحبانشان محتمل‌تر است از وقتی است که صاحبانشان هیچ واکنشی نشان ندهند. 

در آزمایش دوم، ۴۵ گربه بین یک تا ۱۷ساله مورد بررسی قرار گرفتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص شد که گربه‌ها پس از پلک زدن آرام یک غریبه محتمل‌تر است که به دست دراز شده او نزدیک شوند، در مقایسه با وقتی که غریبه موضع خنثی داشته باشد. 

محققان نوشتند: «در مجموع  این مطالعه نشان می‌دهد که روش پلک زدن آهسته می‌تواند نوعی ارتباط مثبت بین گربه‌ها و انسان‌ها فراهم کند.» 

ناظر این پژوهش، کارن مک کامب، از دانشکده روانشناسی دانشگاه ساسکس، به روزنامه تایمز می‌گوید: «بسیار عالی است که بتوان به طور عملی نشان دهد که گربه‌ها و انسان‌ها می‌توانند از این طریق ارتباط برقرار کنند. 

این چیزی است که بسیاری از صاحبان گربه قبلاً به آن شک کرده بودند، بنابراین یافتن شواهدی برای مؤثر بودن آن هیجان‌انگیز است.» 

مک کمب افزود که این یافته‌ها تا حدی انقلابی است: «این مطالعه برای اولین بار به صورت آزمایشی نقش پلک زدن آهسته در ارتباطات انسان و گربه را بررسی می‌کند و این کاری است که می‌توانید در خانه با گربه خود یا در خیابان با گربه‌های غریبه‌ها امتحان کنید.» 

© The Independent

بیشتر از زندگی