ویروس کرونا، سه برابر مهلک‌تر از مجموع آنفولانزا و ذات‌الریه

مرگ‌ و میر حاصل از کووید-۱۹ در مردان ۲۴ درصد بیشتر از زنان بوده

کمتر رویدادی از امسال را می‌توان یافت که تاثیر کرونا بر آن مشخص نباشد -Luis ROBAYO / AFP

اداره ملی آمار بریتانیا گفت ویروس کرونا در فاصله ماه‌های ژانویه تا اوت سه برابر بیشتر از مجموع (بیماران مبتلا به) آنفولانزا و ذات‌الریه موجب مرگ مبتلایان شده است.

این اداره نرخ مرگ هر سه بیماری را مورد مطالعه قرار داد و دریافت که ۴۸ هزار و ۱۶۸ مرگ به کووید-۱۹ ارتباط داشته است و این ویروس عامل سه برابر مرگ‌هایی بیشتر از مجموع دو بیماری دیگر بوده است.

این بدان معنی است که کووید-۱۹ عامل ۱۲.۴ درصد کل مرگ‌های هشت ماه اول سال جاری میلادی بوده است.

در مواردی که آنفولانزا و ذات‌الریه و کووید-۱۹ به عنوان عامل مرگ در گواهی فوت ثبت شده است، در ۹۶ درصد موارد عامل اصلی مرگ ویروس کرونا عنوان شده است.

اداره ملی آمار همچنین با بررسی به آمار گذشته مرگ در اثر آن دو بیماری که ماهیانه ثبت شده است، دریافت که کووید-۱۹ از هر فصل شیوع آنفولانزا و ذات‌الریه از سال ۱۹۵۹ به این طرف مرگبارتر بوده است.

در زنان آمار مرگ‌های حاصل از آنفولانزا و ذات‌الریه بیشتر بود، ولی آمار مرگ‌های حاصل از کووید-۱۹ در مردان ۲۴ درصد بیشتر از زنان بود.

سارا کاول، دبیر تحلیل نرخ مرگ اداره ملی آمار، گفت: «مرگ‌هایی سه برابر بیشتر از موارد معمول در فاصله ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری ثبت شده است که در مقایسه با گذشته و قیاس با بیماری‌های آنفولانزا و ذات‌الریه، این بار کووید-۱۹ عامل آنها بوده است. نرخ مرگ کووید-۱۹ از نرخ مرگ آنفولانزا و ذات‌الریه در سال ۲۰۲۰ و همچنین میانگین ۵ ساله آن بیشتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «از ۱۹۵۹، اولین باری که اداره ملی آمار  ثبت ماهانه مرگ‌ها را شروع کرد، تعداد آمار مرگ‌های حاصل از آنفولانزا و ذات‌الریه در اولین هشت ماه هر سال پایین‌تر از نرخ مرگ‌های حاصل از کووید-۱۹ بوده که تاکنون در سال ۲۰۲۰ شاهد بوده‌ایم.»

اداره ملی آمار گفت بیشترین آمار مرگ در اثر آنفولانزا و ذات‌الریه در ماه ژانویه رخ داد، اما همان آمار هم پایین‌تر از میانگین ۵ ساله آن برای هر ماه بود.

مرگ‌های مرتبط به کووید-۱۹ بیشتر از مرگ‌های حاصل از آنفولانزا و ذات‌الریه در فاصله ماه‌های مارس تا ژوئن بود.

اداره ملی آمار گفت: «از نظر آماری نرخ مرگ گروه‌های سنی مختلف در اثر کووید-۱۹ به نحوی قابل توجه بیشتر از میانگین ۵ ساله نرخ مرگ حاصل از آنفولانزا و ذات‌الریه و آمار آن در سال ۲۰۲۰ است. میزان مرگ‌های رخ داده در خانه‌های سالمندان در اثر کووید-۱۹ تقریبا دو برابر میزان مرگ‌های واقع در این اماکن در اثر آنفولانزا و ذات‌الریه (به ترتیب ۳۰ درصد در مقایسه با ۱۵ درصد) بود.»

© The Independent