جایزه صلح نوبل امسال به برنامه غذای سازمان ملل رسید

دونالد ترامپ و گرتا تونبرگ هم از جمله نامزدهای جایزه امسال بودند

برنامه غذای سازمان ملل به دویست میلیون نفر در دنیا خوراک و امداد می رساند - ASHRAF SHAZLY / AFP

جایزه صلح نوبل امسال جمعه صبح به برنامه غذای سازمان ملل متحد اعطا شد، و کمیته اهدای جایزه در بیانیه‌ای گفت: «نیاز به همبستگی بین‌المللی و همکاری چندچانبه بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.»

در این بیانیه از برنامه غذای سازمان ملل «به پاس کوشش برای مبارزه با گرسنگی، سهمش در بهبود شرایط در مناطق جنگی، و ایفای نقش نیرویی پیش‌برنده در تلاش برای جلوگیری از کاربرد گرسنگی به صورت سلاح جنگی و مناقشه» تقدیر شده‌است.

دیوید بیزلی، مدیرعامل برنامه غذای سازمان ملل پس از شنیدن خبر در پیامی ویدیویی گفت: «وای! باورم نمی‌شود! این را مدیون خانواده برنامه غذای سازمان ملل هستیم. کسانی که در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین جاهای دنیا کار می‌کنند. در مناطق جنگ، مناقشه، و شرایط حاد اقلیمی. برایشان مهم نیست. سزاوار این جایزه‌اند.»

برنامه غذای سازمان ملل در ۸۳ کشور فعال است. این سازمان می‌گوید که کارکنانش «هر روز جان خود را به خطر می‌اندازند تا به بیش از صد میلیون کودک، زن و مرد گرسنه در سراسر دنیا خوراک و امداد برسانند.»

کمیته پنچ نفره نروژی جایزه صلح نوبل، از سوی پارلمان نروژ به مدت شش سال انتخاب می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کمیته امسال ۳۱۸ نامزد دریافت جایزه را بررسی کرد که ۲۱۱ نفرشان اشخاص، و بقیه سازمان‌ها بودند.

ارزش جایزه صلح نوبل ده میلیون کرون سوئد (۱.۱۲ میلیون دلار) است.

سال گذشته این جایزه به گرتا تونبرگ، فعال ۱۶ ساله سوئی محیط زیست رسید که امسال هم در فهرست نامزدها بود. از دیگر نامزدهای امسال: جاسیندا آردن، نخست وزیر نیوزیلند به دلیل مدیریت بحران کرونا در کشورش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دلیل توافق عادی سازی روابط میان امارات و بحرین با اسرائیل، و سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا.