افزایش بهای پروازهای داخلی در پی پرواز نرخ ارز

بلیت پرواز تبریز-بندر عباس به دو میلیون تومان رسید

پروازهای داخلی تنها با شصت درصد ظرفیت انجام خواهند شد - عکس از خبرگزاری ایرنا

افزایش ارزش برابری دلار و الزام به خالی گذاشتن صندلی‌ها، قیمت پروازهای داخلی را به نحو سرسام‌آوری گران کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: «افزایش قیمت بلیت هواپیما با احتساب دو عامل تعیین می‌شود، نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی بر اساس ارز ۲۸ هزارتومانی و با توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تکمیل فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها از ابتدای آبان ماه، تعیین‌شده است.»

مقصود اسعدی سامانی با اشاره به ابلاغیه ستاد مقابله با کرونا گفت که شرکت‌های هواپیمایی موظف‌اند فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما را برای فروش عرضه کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: "برای ما هم روشن و مشخص نیست که انجام ظرفیت پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت با چه مبنایی تعیین‌شده است"

با ابلاغ این دستورالعمل از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا به سازمان هواپیمایی، شرکت‌های هواپیمایی از اول آبان ماه ۹۹ تنها برای ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماهای خود بلیت خواهند فروخت.

اصلاح نرخ دلاری نیز باعث شد محاسبات قبلی که بر اساس قیمت دلار ۱۳ هزارتومانی بود به قیمت حدود ۳۰ هزارتومانی اخیر، به‌روزرسانی شود.

نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی، افزایش قیمت‌های چند برابری را نشان می‌دهد. 

بنابراین نرخ نامه ازاین‌پس ارزان‌ترین بلیت ۴۹۱ هزار تومان خواهد بود. پرواز تبریز- بندرعباس هم بالاترین قیمت را در لیست پروازهای داخلی خواهد داشت باقیمت نزدیک به دو و نیم میلیون تومان.

با توجه به حداقل حقوق مصوب قانون کار در ایران که نزدیک به مبلغ دو میلیون تومان است، تقریباً نیمی از جمعیت ایران توان خرید بلیت هواپیما را نخواهند داشت.

در آذرماه گذشته و قبل از بحران همه‌گیری جهانی کرونا جمعیت زیر خط فقر ایران ۱۵ میلیون نفر اعلام‌شده بود و با در نظر گرفتن این آمار تعداد افرادی که در ایران قادر به خرید بلیت رفت‌وبرگشت پروازهای داخلی باشند باز هم کمتر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مورد پروازهای خارجی نیز وضع به همین منوال است.

محبوب‌ترین مقصد پروازهای ارزان خارجی برای ایرانیان، ترکیه بود که با توجه به اوضاع ممنوعیت پروازهای ایرانی به فرودگاه‌های این کشور  قیمت بلیت استانبول با خطوط هوایی واسطه تا ۵۰ میلیون تومان هم رسید.

پس از شروع دوباره کوتاه‌مدت این پروازها، ممنوعیت دوباره باعث دردسر ایرانیان در ترکیه شد و برخی ایرلاین های داخلی برای بازگرداندن آن‌ها بلیت‌های ۲۰ میلیون تومانی عرضه کرده‌اند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دراین‌باره، گفت: "گرچه نرخ پروازهای خارجی دامنه مشخصی ندارد اما این نرخ‌ها با برقراری دوباره پروازها شکسته می‌شود و این مسئله را به انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کنیم."

نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی را در اینجا ببینید.

بیشتر از