نقش هفته کاری چهار روزه در سلامت محیط زیست

کاهش یک روز کاری، 104 میلیارد پوند در هزینه شرکت ها صرفه جویی می کند

بر اساس یک پژوهش جدید، یک هفته کاری چهار روزه می‌تواند حدود ۱۰۴ میلیارد پوند در سال برای شرکت‌های بازرگانی صرفه جوئی کند.

نظر سنجی در بیش از ۲۵۰ شرکت نشان داد که در نظر گرفتن یک هفته کاری کوتاه تر می‌تواند از طریق افزایش قدرت تولید کارمندان و نیز بهبود سلامت جسمی و روانی، بر درآمد شرکت‌ها بیافزاید.

افزون بر این، پژوهشی که توسط مدرسه بازرگانی هنلی انجام گرفته، حاکی از آن است که هفته کاری کوتاه‌تر می‌تواند به محیط زیست پا‌ک‌تر منجر شود.

نتیجه تحقیق با عنوان «چهار بهتر یا چهار بدتر» که گرایش فزاینده به هفته کاری چهار روزه  را بررسی می‌کند، نشان می دهد که نزدیک دو سوم (۶۴ درصد) کسانی که قبلا این طرح را انتخاب کردند، بهبود شاخص ها در میزان بهره وری کارمندان را گزارش داده‌اند.

پژوهش همچنین نشان می دهد که این شیوه کار کیفیت کلی زندگی برای کارمندان را بالا می‌برد.

بیش از سه چهارم (۷۸ درصد) شرکت‌ها می‌گویند، کارمندان شادتر هستند، استرس کمتری دارند (۷۰ درصد) و کمتر مرخصی استعلاجی می‌گیرند(۶۲ درصد).

البته تنها در ساعت‌های کار نیست که کارمندان بازده بیشتری دارند. برآوردها حاکی از آن است که با یک روز اضافی تعطیلی، ۴۰ درصد آنها از فرصت برای کسب مهارت‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند، در حالی که یک چهارم گفتند از روز تعطیل برای خدمات داوطلبانه استفاده کرده‌اند.

بر اساس این پژوهش، یک هفته چهار روزه همچنین می‌تواند تاثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشد، زیرا در این صورت کارمندان هرهفته به طور میانگین  890 کیلومتر کمتر رانندگی می‌کنند که به پخش کمتر گاز دی اکسید کربن منجر می‌شود.

پروفسور کارن جانسون، استاد مدرسه بازرگانی هنلی، گفت:«برنامه ریزی انعطاف‌پذیر از نظر تاریخی «ویژه» یا زشت دیده می‌شد، اما این نگرش‌ها تغییر می‌کند.مردم حالا بر انعطاف پذیری بیشتر به عنوان راه‌های بهتر و هوشمندانه‌تر کار تاکید دارند.»

با این حال، این تغییر بدون نگرانی صورت نمی‌گیرد. گزارش هنلی یادآور می‌شود که نزدیک سه چهارم کارمندان ( ۷۳ درصد) نگران تغییر هستند، در حالی که نزدیک نیمی از کارمندان ( ۴۵ درصد) و کارگران گفتند نگران آن هستند که مورد قضاوت قرار گیرند و تنبل شناخته شوند.

به‌رغم این نگرش، اکثریت کارمندان ( ۷۲ درصد) قبول کردند که هفته کاری چهار روزه پیشنهاد جالبی است. ماه پیش، نظر سنجی از ۲ هزار کارمند توسط YouGov نشان داد که اکثریت کارگران در بریتانیا از یک هفته کاری کوتاه‌تر حمایت خواهند کرد.

بررسی و نظر سنجی، که برای وب سایت Indeed انجام گرفت، فاش کرد که ۷۴ درصد کارگران براین باورند که قادر هستند کار هفتگی خود را در چهار روز تکمیل کنند؛ با همان کیفیتی که حالا در پنج روز انجام می‌دهند. در میان بزرگسالان جوان ، این رقم به ۷۹ درصد افزایش یافت.

پاول ادرجان، اقتصاددان بریتانیائی در سایت Indeed إظهار داشت :«زمان خواهد گفت که آیا اشتیاق کارگران برای هفته کاری چهار روزه در بریتانیا جا خواهد افتاد یا نه، اما این موضوع در دوازده ماه گذشته در برنامه سیاستمداران و بحث‌های دانشگاهیان و حتی برخی از کارمندان عنوان شده است.

تقاضا برای انعطاف‌پذیری و موازنه کار / زندگى نيز بيشتر مي‌شود، بنابراين كارفرماياني كه مي‌خواهند بهترين كارمندان را جذب و حفظ کنند، نياز خواهند داشت رويكردي انعطاف پذير و خلاق در مورد روزهای کار آنها داشته باشند.

بیشتر از جهان