آینه دید عقب تسلا: چه کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است؟

دوربین در همه مدل‌های جدید تسلا شامل مدل ۳ و مدل وای تعبیه شده است

Hector RETAMAL / AFP

یک هکر فاش کرد دوربینی که در آینه دید عقب هزاران اتومبیل جدید تسلا قرار دارد، با هدف رصد استفاده رانندگان از تلفن همراه و تشخیص حواس‌پرتی آن‌ها هنگام رانندگی تعبیه شده است. 

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، قبلاً ادعا کرده بود که  کارکرد این دوربین جلوگیری از خرابکاری مسافران در تاکسی‌های آینده با راننده هوشمند است، اما این افشاگری نشان می‌دهد که کارکرد این دوربین نظارت بر فرد پشت فرمان است. 

این هکر، معروف به «گرین»، مجموعه کلمات کلیدی را در داخل نرم‌افزار این خودرو برقی کشف کرده است که نشان می‌دهد کارکرد این دوربین تشخیص اقدامات راننده در لحظه‌های منتهی به تصادف است. 

این کلمات کلیدی عبارتند از: «چشم‌بسته»، «چشم‌های بسته»، «استفاده از تلفن» و «سر رو به پایین» 

این دوربین در همه مدل‌های جدید تسلا شامل مدل ۳ و مدل وای تعبیه شده است، اگرچه سه سال پیش وقتی برای اولین بار تسلا این دوربین را به خودروهای خود اضافه کرد، اظهار داشت که تا به‌روزرسانی نرم‌افزار در آینده این دوربین‌ها غیرفعال خواهند ماند. 

در آوریل گذشته، یک کاربر توییتر حدس زد که کاربرد این دوربین در تاکسی‌های آینده با راننده هوشمند و برای جلوگیری از آسیب به تاکسی توسط مسافران است. 

این کاربر توییتر به نام مارتی تی گفت: «اگر مسافران به تاکسی صدمه بزنند، با این دوربین می‌توان حادثه را ثبت کرد و به لحاظ قانونی خسارت را از آن‌ها گرفت.» 

ماسک در پاسخ به این گمانه‌زنی گفت: «درست است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی چند ماه پیش سرانجام برای اولین بار دوربین‌ها فعال شدند، تسلا به کاربران گفت که این کار برای اهداف تحقیقاتی است. 

در پیامی در داخل اتومبیل که درخواست رضایت از رانندگان را دارد، این سازنده خودروهای برقی می‌گوید که این امر به ایمن‌سازی وسایل نقلیه در آینده کمک می‌کند. 

در این پیام آمده است: «در صورت فعال بودن، تسلا به طور خودکار تصاویر و یک کلیپ ویدیویی کوتاه را قبل از برخورد یا رویداد ایمنی ضبط می‌کند تا به مهندسان در توسعه ویژگی‌های ایمنی کمک کند.» 

تسلا به افشاگری این هکر واکنش نشان نداده است، هرچند این خبر با استقبال فعالان صنعت خودروهای برقی روبه‌رو شده است. 

فرد لمبرت، مدیر مسئول وبلاگ وسایل نقلیه الکتریکی Electrek اظهار داشت که خوشحال است که تسلا در حال کنترل بهتر راننده است. 

وی نوشت: «این یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف سیستم راننده هوشمند تسلا بوده است.» 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی