مایک پنس و کامالا هریس؛ مناظره حرفه‌ای در فضای آرام

دیدگاه متفاوت معاونان نامزدهای ریاست‌جمهوری درباره برجام و کشته شدن سلیمانی

مایک پنس و کامالا هریس پس از پایان مناظره-Morry Gash/Pool via REUTERS

مایک پنس و کامالا هریس در مناظره‌ای که موسسه بروکینگز آن را «مهمترین مناظره انتخاباتی معاونان ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکا» توصیف کرده بود، شامگاه چهارشنبه در دانشگاه ایالتی یوتا در سالت‌لیک‌سیتی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. مناظره‌ای که هریس دمکرات در آن از کالج مجانی، ماری‌جوانای قانونی و حمایت از کشاورزان و کارگران سخن گفت و بایدن جمهوریخواه از تقویت اقتصاد، ایجاد اشتغال، کاهش مالیات و خارج کردن اقتصاد آمریکا از سلطه چین.

اولین و آخرین مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر (۱۴آبان)، هرچند به اندازه پیش‌بینی بروکینگز «تاریخی» نبود، به طور قابل انتظاری در فضای به دور از تنش و با حفظ احترام پیش رفت. یک گفت‌و‌گوی حرفه‌ای بین مایک پنس جمهوریخواه و باتجربه با کامالا هریس دمکرات که اتفاقا به انتخابات ۲۰۲۴چشم‌دوخته است.

این مناظره بر خلاف مناظره ترامپ و بایدن به طور نشسته برگزار شد. در حالی که ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا به کووید-۱۹ موجب رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر شد و معاونان از پشت دو دیوار شیشه‌ای به فاصله چهار متر از یکدیگر مناظره کردند.

فضای مناظره نخست دونالد ترامپ و جو بایدن به اندازه‌ای متشنج بود که کریس والاس، به عنوان مجری کنترل مناظره را از دست داد. بایدن بارها خطاب به ترامپ گفت: «… شو!» و در مقابل ترامپ صحبت‌های او را قطع می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مناظره امشب اما سوزان پیج، خبرنگار کهنه‌کار با تجربه کار با شش دولت آمریکا و پوشش ۱۱ انتخابات ملی کار ساده‌تری داشت. کامالا هریس بر خلاف بایدن تلاش کرد با لحن مودبانه‌تری با بیان اینکه «درحال صحبت‌کردن است» مانع قطع صحبت‌هایش از سوی مایک پنس شود. با این حال او هم مانند بایدن زبان بدن فعالی داشت و بخشی از سخنان پنس که برای هریس ناخوشایند بود، لبخندهای مکرر او را به دنبال داشت. در مقابل معاون ترامپ در ۹۰دقیقه مناظره خونسردی خود را حفظ کرد و با همان سبک همیشگی آرام و شمرده سخن گفت. 

پنس و هریس در مناظره چهارشنبه شب به طور دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر در خصوص موضوعات مختلف مورد دغدغه جامعه آمریکا گفت‌و‌گو کردند. هرچند هریس نیز مانند بایدن بخش بیشتری از مناظره را به جای تمرکز بر برنامه‌های دمکرات‌ها به انتقاد از دولت جمهوری خواه دونالد ترامپ و سیاست‌های او پرداخت. تا جایی که وقتی سخن از دریافت واکسن کرونا به میان آمد،‌هریس گفت: «اگر متخصصان بگویند با کمال میل واکسن می‌زنم اما اگر ترامپ بگوید، نه!» برخی پرسش‌ها مانند موضع طرفین در صورت پذیرفته نشدن نتیجه انتخابات نیز بدون پاسخ باقی ماند.

موضوع برجام و قاسم سلیمانی در مناظره معانان ریاست‌جمهوری به طور گسترده‌تری مورد بحث قرار گرفت. پنس، بایدن را متهم کرد که در زمان معاونت دولت باراک اوباما در چارچوب برجام ۱.۷میلیارد دلار به ایران که «حامی تروریسم» است پول داد. پنس، قاسم سلیمانی را به «کشتن صدها سرباز آمریکایی» متهم کرد و گفت زمانی که فرمانده سابق نیروی قدس در بغداد بود و به سمت «کشتن سربازان بیشتر» می‌رفت، دونالد ترامپ برای از میان برداشتن او دست‌به‌کار شد. به گفته پنس، با کشته شدن سلیمانی و نابودی داعش آمریکا جای امن‌تری شده است. پنس همچنین بایدن را متهم کرد که حتی با حمله به مخفیگاه عثامه بن‌لادن نیز مخالف بوده است.

در مقابل کامالا هریس به واکنش تهران پس از کشته شدن سلیمانی اشاره کرد و گفت در حالی که سربازان آمریکایی آسیب مغزی دیده بودند، ترامپ می‌گفت آنها «سردرد» دارند. هریس همچنین گفت که خروج از برجام «آمریکا را ناامن‌تر» کرده و دولت ترامپ سیاست انزواگرایانه‌ای را دنبال می‌کند.

در انتخاباتی که ۲۷ روز دیگر در آمریکا برگزار می‌شود، سالمندترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا انتخاب می‌شود و به دلیل کهولت سن نامزدها (ترامپ۷۴ساله و بایدن۷۷ساله) از همین حالا معاونان آنها بیش از همتایان سابق و اسبق خود زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند.

از ۴۰سال پیش، مناظره معاونان ریاست‌جمهوری در فصل انتخابات ایالات‌متحده مرسوم بوده و در مقایسه با مناظره‌های اصلی بین نامزدهای ریاست‌جمهوری خسته‌کننده و تبلیغاتی به‌نظر می‌رسد. اما شرایط ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا که اخیرا به کووید-۱۹ مبتلا شده، و تردید‌ها درمورد نحوه حضور او در دومین مناظره با جو بایدن، رقیب دمکرات بر اهمیت مناظره امشب افزود.

این مناظره آنچنان که سطح انتظارها بالا برده شده بود، تاریخی نبود و دو طرف تلاش کردند توصیه‌های ناظران بین‌المللی در ارتباط با حفظ آرامش و احترام را به کار ببندند. این مناظره همچنان زیر سایه مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار دارد که برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده است. ترامپ که می‌گوید شرایط جسمانی او پس از ابتلا به کرونا رو به بهبودی است، برای حضور در مناظره اعلام آمادکی کرده و بایدن نیز انجام آن را به کسب نظر متخصصان بهداشتی موکول کرده است.