ترامپ: سربازان آمریکایی در افغانستان تا کریسمس به خانه بر می‌گردند

وزارت دفاع آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که تا ماه می ۲۰۲۱ نیروهایش در افغانستان را به صفر می‌رساند

دونالد ترامپ در میان سربازان آمریکایی در پایگاه نظامی بگرام در افغانستان، نوامبر ۲۰۱۹- Olivier Douliery / AFP

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، تقریبا ۹۰ دقیقه پیش از شروع مناظره معاونان ریاست جمهوری، سناتور کامالا هریس و مایک پنس، در توئیتی اعلام کرد قصد دارد باقی‌مانده سربازان آمریکایی را تا «کریسمس» از افغانستان بیرون بکشد.

رئیس جمهور توئیت کرد «قرار است تا کریسمس معدود باقی‌مانده مردان و زنان شجاع‌مان را که در افغانستان خدمت می‌کنند به کشور برگردانیم.»

او پس از آن توضیح بیشتری نداد.

آمریکا اولین بار ۱۹ سال پیش از این توئیت آقای ترامپ، به افغانستان حمله کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته به کنگره گفته بود قصد دارد تا پایان نوامبر تعداد سربازان مستقر در افغانستان را به ۴ تا ۵ هزار تقلیل دهد.

به گفته دیوید اف هلوی، معاون وزیر دفاع در امور امنیتی اقیانوس هند و آرام، در گفتگویی با کمیته نظارت مجلس در امور امنیت ملی روز ۲۲ سپتامبر «حضور ما در افغانستان مدت‌هاست که مشروط بوده است.»

وی در این جلسه گفت «ماه اوت امسال رئیس جمهور نتیجه گرفت که اوضاع در افغانستان به جایی رسیده که بتوان حضور نیروها را تا پایان نوامبر ۲۰۲۰ بین ۴ تا ۵ هزار تقلیل داد.»

تا پیش از توئیت ترامپ در روز چهارشنبه، دفتر او هیچ برنامه مشخصی را جهت کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان اعلام نکرده بود. آمریکا کمی پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱، به این کشور خاورمیانه حمله کرد و از آن زمان نیروهایش را در آنجا نگه داشته است.

این طولانی‌ترین عملیات پیوسته نظامی در تاریخ آمریکا بوده است.

وزارت دفاع آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که تا ماه می ۲۰۲۱ نیروهایش در افغانستان را به صفر می‌رساند.

البته مادامی که طالبان تعهداتی را که پیش‌تر در سال جاری با متحدان ناتو بسته، به مرحله اجرا در نیاورد، آمریکا طرح خروج خود را عملیاتی نخواهد کرد.

سربازان آمریکایی باقی‌مانده در منطقه، با شرکت در «مأموریت حمایت قاطع» تحت مدیریت ناتو، به آموزش، مشاوره و تأمین منابع نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان مشغولند.

نیروهای غربی همچنین فرمان دارند با همکاری با شرکاء خود در این کشور، به مبارزه با تروریست و ریشه‌کنی تهدیدات آنها بپردازند.

یکی از سخنرانی‌های اصلی ترامپ در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ توقف «جنگ بی‌پایان» در خاورمیانه بود.

او بارها مشاوران جنگی خود را برای خروج نیروهای آمریکایی از کشورهایی نظیر سوریه و افغانستان تحت فشار گذاشته است، که در بیشتر موارد با بهت مقامات ارشد وزارت دفاع رو به رو شده است.

نزدیک به ۷۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه، حدود ۳ هزار در عراق و بیش از ۵ هزار سرباز در افغانستان مستقر هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان