وزیرامور خارجه امارات همتای اسرائیلی را «دوست جدید» خود خواند

«توافق صلح تفکر سنتی در مورد راه‌‌حل چالش‌های منطقه‌ای را متحول کرد»

وزرای امور خارجه امارات (راست) و اسرائیل در مقابل همتای آلمانی خود در برلین-MICHELE TANTUSSI / POOL / AFP

«خاورمیانه گام نخست را به سوی عصر جدیدی از امنیت و کامیابی برداشته و این در راستای نگرش امارات برای یک منطقه باثبات قرار دارد.» این بخشی از اظهارات وزیر امور خارجه امارات متحده عربی پس از دیدار تاریخی با همتای اسرائیلی خود در برلین است.

اسرائیل و امارات ماه گذشته توافق صلح و عادی‌سازی روابط را امضاء کردند و این نخستین ملاقات وزاری امور خارجه دو طرف پس از این توافق است.

شیخ عبدالله‌بن زاید در کنفرانس خبری مشترک با گپی اشکنازی و هایکو ماس، وزرای امور خارجه اسرائیل و آلمان گفت: «توافق صلح تفکر سنتی در مورد راه حل‌های چالش‌های منطقه‌ای را متحول کرد. توافقی که بر گام‌های تدریجی با نتایج ملموس متمرکز است.»

براساس توافق ابراهیم که با تلاش مستمر دولت دونالد ترامپ به دست آمد، اسرائیل و امارات متحده عربی روابط رسمی برقرار کردند، تحریم‌ها را لغو کردند و روابط دوجانبه را در طیف وسیعی از موضوعات از تجارت و گردشگری تا پزشکی و تولید واکسن کووید-۱۹ توسعه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه امارات ضمن تشکر از همتای آلمانی خود برای میزبانی این نشست مشترک، گپی اشکنازی را «دوست جدید خود» خواند و گفت: «سه دهه پیش مردم آلمان برلین را متحد کردند تا تاریخ‌ساز باشند. امروز ما در اقدامی تاریخی اینجا دور هم جمع شده‌ایم.»

به گفته او یکی از مهمترین موضوعات قابل توجه بازگشت امید به حل مناقشه اسرائیل و فلسطین است و امارات برای پیشبرد صلح و امنیت و همکاری در منطقه تلاش می‌کند.

گپی اشکنازی نیز از تلاش‌های امارات برای دستیابی به صلح تقدیر کرد و گفت کوشش‌ها برای تقویت صلح و امنیت ادامه خواهد داشت.

امارات و بحرین، سومین و چهارمین کشوری هستند که پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی می‌کنند. پیش از این مصر و اردن با اسرائیل روابط رسمی برقرار کرده بودند. انتظار می‌رود به زودی شمار دیگری از کشورها به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل ملحق شوند.

مقامات تهران با شدید‌ترین لحن این توافق را محکم کرده‌اند.

بیشتر از جهان