بوریس جانسون: تا یک سال آینده از بحران کرونا عبور خواهیم کرد

به اعتقاد جانسون «هیچ جایگزین منطقی» برای محدودیت‌ها و تعطیلات سراسری وجود ندارد

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا- Leon Neal/Pool via REUTERS

بوریس جانسون پیش‌بینی کرده که بحران ویروس کرونا سال آینده تا این زمان از بین رفته باشد.  

او در سخنانی که در کنفرانس مجازی حزب محافظه‌کار ایراد کرد گفت که به اعتقاد او این رویداد سالانه، اکتبر ۲۰۲۱ روی صحنه برگزار خواهد شد، و فعالان خواهند توانست تا به شکل حضوری ملاقات کنند.  

آقای جانسون گفت می‌داند که بریتانیا در مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ موفق خواهد شد.  

او گفت: «به شما می‌گویم که دولت شما شب و روز کار می‌کند تا این ویروس را شکست دهد.  

و ما موفق خواهیم شد، درست همان طور که این کشور در هزار سال گذشته شاهد از بین رفتن هرگونه مهاجم خارجی بوده است. 

ما این بار هم با تلاش جمعی، پیروی از راهنمایی‌ها و کمک هفتگی و حتی تقریبا روزانه ناشی از پیشرفت‌های پزشکی و علمی، اطمینان پیدا خواهیم کرد که دفعه آینده‌ای که دیدار می‌کنیم، رو در رو خواهد بود و خواهیم توانست همدیگر را ببوسیم.  

ما برای روزی کار می‌کنیم که زندگی به حالت عادی بازگردد، پرواز با هواپیما به حالت عادی برگردد، و آرایشگرها دیگر مجبور نباشند طوری که انگار با ایزوتوپ‌های رادیواکتیو کار می‌کنند کار کنند و وقتی که بتوانیم به دیدار عزیزانمان در خانه‌های سالمندان برویم و وقتی که دیگر مجبور نباشیم موقع دیدار همدیگر بازوهایمان را به هم بزنیم، انگار که داریم نسخه ملی بردی دنس بازی می‌کنیم.»  

آقای جانسون گفت: «می‌دانم که مردم این کشور ویروس کرونا را شکست خواهند داد، زیرا دیده‌ام که این کشور در گذشته چطور واکنش نشان داده است، با انرژی و ایثار کارکنان بخش سلامت همگانی، کارکنان بخش بهداشت و پزشکی، نیروهای مسلح، روحیه‌ای که در وجود مردم حک شده، تعهد بی‌حدوحصر کاپیتان تام مور.» 

آقای جانسون گفت: «وقتی که بحران به پایان برسد، بریتانیا نمی‌تواند به حالت گذشته خود بازگردد، ولی باید بازگشت بهتری را رقم بزند.»  

او گفت: «بعد از همه آن چه پشت سرگذاشته‌ایم، این که به حال عادی بازگردیم کافی نیست. ما چیز زیادی از دست داده‌ایم. در سوگ افراد بسیاری نشسته‌ایم.  

دوران سخت و دشواری را سپری کرده‌ایم تا تنها در وضعیت حاضر تثبیت شویم، برای این که فکر کنیم زندگی درست مانند قبل از وقوع همه‌گیری ادامه دارد. این طور نخواهد بود. زیرا تاریخ به ما یاد می‌دهد که وقایعی در چنین ابعاد بزرگ مانند جنگ، قحطی، همه‌گیری بیماری، وقایعی که بخش بزرگی از جامعه بشری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، درست مانند این ویروس، به همین راحتی نمی‌آیند و بروند. این‌ها بیشتر از زمان‌های دیگر محرک تسریع در تغییرات اجتماعی و اقتصادی نیستند، زیرا ما انسان‌ها صرفا خودمان را به ترمیم محدود نمی‌کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «ما این گونه لحظات را زمان یادگیری و بهبود جهان و بهتر کردن آن نسبت به قبل می‌بینیم. از همین روست که این دولت بهتر از قبل خواهد ساخت.»  

سخنان آقای جانسون نتیجه‌گیری کنفرانسی بود که قبلا قرار بود در بیرمنگام برگزار شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد و به شکل مجازی برگزار شد. 

او تصریح کرد که به اعتقاد او «هیچ جایگزین منطقی» برای محدودیت‌ها و تعطیلات سراسری وجود ندارد و مداخله‌های دولتی در واکنش به بحران کووید اعمال شده است.  

نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «ریشی سوناک، وزیر دارایی، برخی ایده‌های فوق‌العاده برای کمک به حفاظت از مشاغل و معیشت مردم ارائه داده است. 

اما بیایید بپذیریم، او کارهایی را انجام داده است که هیچ وزیر دارایی محافظه‌کاری مایل به انجامش نبود، مگر آن که پای جنگ یا فاجعه در میان باشد. 

همه‌گیری ویروس کرونا دولت را مجبور کرد تا آزادی‌ها را محدود کند که ما عمیقا درباره‌شان ناراحتیم و در گسترش نقش دولت- از قرنطینه گرفته تا بسیاری از مشوق‌ها و نجات‌های مالی و ارائه سوبسید- همه این‌ها در تناقض با ذات ما صورت گرفته است.»  

جانسون گفت: «ولی ما این‌ها را پذیرفته‌ایم زیرا صرفا هیچ جایگزین منطقی برایش نداریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان