رئیس جمهور ترکیه به کویت و قطر سفر می‌کند

اردوغان برای دیدار با امیر جدید کویت روز چهارشنبه به این کشور سفر می‌کند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه-Adem ALTAN / AFP

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه قرار است روز چهارشنبه برای دیدار با شیخ نواف الاحمد آل صباح امیر جدید کویت راهی این کشور عرب حاشیه خلیج فارس شود.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، که چهارده سال امیر کویت بود، هفته گذشته در ۹۱ سالگی در بیمارستانی در ایالات متحده درگذشت و برادر او شیخ نواف جانشین او شد.

به گزارش روزنامه صاباح چاپ ترکیه، آقای اردوغان پس از پایان دیدار خود با امیر جدید کویت، احتمالا برای دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر  به منامه می‌رود.

مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته و پس از درگذشت شیخ صباح، به نمایندگی از آقای اردوغان به کویت رفت و در مراسم یادبود امیر فقید کویت شرکت کرد.

در گزارش امروز روزنامه صاباح به جزئیات سفر آتی رئیس جمهوری ترکیه به حوزه خلیج فارس اشاره‌ای نشده است.

رئیس جمهوری ترکیه اواسط تیر ماه هم به قطر سفر کرده و با امیر آن کشور دیدار کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطر از متحدان نزدیک ترکیه است؛ به ویژه از سه سال پیش که نزاعی بین عربستان سعودی و قطر درگرفت و شکافی در جهان عرب و کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد شد.

عربستان به همراه امارات متحده عربی و مصر، قطر و ترکیه را به هم‌سویی با اخوان المسلمین – گروهی که زادگاه آن مصر است و در جهان اسلام حضوری فعال دارد – متهم می‌کند.

جنگ داخلی لیبی مورد اختلاف دیگری است که در یک سوی آن ژنرال خلیفه حفتر با همراهی امارات و مصر ایستاده، و در سوی دیگر دولت مستقر در طرابلس است که سازمان ملل متحد، قطر و ترکیه از آن حمایت می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز که تا چند سال سال پیش و اوج‌گیری اختلافات بین کشورهای حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۱۷، روابط چندان خوبی با قطر نداشت، در این مدت به آن کشور نزدیک‌تر شده است.

بیشتر از