سیاه‌چاله‌ها برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ را تعیین کردند

آندریا گز چهارمین زن برنده جایزه نوبل فیزیک شد

اعلام برندگان جایزه نوبل فیزیک امسال در استکهلم- FREDRIK SANDBERG / TT NEWS AGENCY / AFP

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به اکتشافات درباره سیاه‌چاله‌ها اعطا شد.

سه دانشمند به طور مشترک برای دو پژوهش مختلف این جایزه را دریافت خواهند کرد، پژوهش‌هایی که به گفته این کمیته «پاسخی برای یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های کهکشان ما است.»

ریچارد گنزل و آندریا گز برای کشف این پدیده تقدیر شدند که جسمی به شدت سنگین و نامرئی را در مرکز منظومه ما پیدا کردند که آشکارا بر حرکت و مدار ستاره‌های پیرامون خود اثر می‌گذاشت. توضیح این پدیده تنها می‌تواند سیاه‌چالی عظیم باشد. اکنون این جسم مرموز با نام «کمان ای» شناخته می‌شود.

راجر پنروز نیز به خاطر دستاوردهای خود برای تدوین روشی محاسباتی و ریاضی که منجر به تایید فرضیه کلی نسبیت اینشتین شد مورد تقدیر قرار گرفت. این در حالی است که خود اینشتین اعتقاد داشت سیاه‌چاله‌ها وجود ندارند. پروفسور پنروز نشان داد چگونه فرضیه او منجر به شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیزیک همواره یکی از رشته‌های برجسته جوایز نوبل بوده و خود اینشتین به نظر مشهورترین برنده آن می‌رسد چرا که او نیز برای پژوهش‌های خود درباره طبیعت کهکشان، از جمله فرضیه نسبیت، این جایزه را دریافت کرد. این کمیته گفت پژوهش پروفسور پنروز مهم‌ترین مشارکت در تکمیل نظریه نسبیت اینشتین از آن زمان تاکنون است.

دیوید هاویلند، دبیر واحد فیزیک کمیته نوبل با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «اکتشافات دانشمندان برنده جایزه امسال باعث درکی جدید در مطالعه اجسام عظیم و شدیدا متراکم شد. اما هنوز سوالات بسیاری درباره این اجسام عجیب وجود دارد که نیازمند پاسخ‌هایی در مطالعات آینده است. نه تنها سوالاتی درباره ساختار داخلی آنها، بلکه همچنین سوالاتی درباره این که چگونه نظریه خود درباره نیروی جاذبه را تحت شرایط شدید پیرامون یک سیاه چاله مورد آزمایش قرار دهیم.»

پروفسور پنروز در بریتانیا زاده شده و در دانشگاه آکسفورد مشغول است. پروفسور گنزل در آلمان و پروفسور گز در ایالات متحده متولد شده و هر دو اکنون در دانشگاه کالیفرنیا کار می‌کنند.

این سه دانشمند با هم جایزه ۱.۱ میلیون دلاری این مراسم را شریک خواهند شد. پروفسور پنروز نیمی از این جایزه را خواهد برد و پروفسور گنزل و پروفسور گز برنده نیم دیگر آن خواهند بود.

پروفسور گز تنها چهارمین زنی است که به جایزه نوبل فیزیک دست یافته است. او ادامه‌روی راه ماری کوری در ۱۹۰۳، ماریا ژئوپرت مایر در ۱۹۶۳ و دانا استریکلند در ۲۰۱۸ است.

© The Independent

بیشتر از جهان