بومیان اندونزی با چشمان «آبی متالیک»

یک جهش ژنتیکی باعث تغییر رنگدانه‌های عنبیه چشم می‌شود

کودکان قبیله بوتون با چشمانی آبی یا دو رنگ – عکس از شبکه‌های اجتماعی

قبیله‌ای بومی در یکی از جزایر اندونزی بر اثر جهش ژنتیکی چشمهایی به رنگ آبی براق دارند.

مردم «بوتون» در نوزدهمین جزیره بزرگ اندونزی به همین نام زندگی می‌کنند که در منطقه «سوالوسی» در جنوب شرقی این مجمع‌الجزایر واقع است.

به نوشته روزنامه دیلی میل چاپ لندن، یک جهش ژنتیکی باعث شده اعضای این قبیله چشمانی به رنگ آبی «متالیک» پیدا کنند، رنگ چشمی که در اندونزی بی‌نهایت کمیاب است. مردم این کشور بیشتر مو و چشم سیاه دارند.

سندروم «واردنبورگ» جهشی ژنتیکی و وراثتی است که بنا به تخمین، از هر ۴۲ هزار نفر، یک نفر آن را دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سندروم علاوه بر تاثیرات غیرعادی بر رنگدانه‌های عنبیه چشم، که باعث پیدایش چشمانی با رنگ‌های متفاوت می‌شود، ممکن است باعث از دست رفتن شنوایی هم بشود.

کورچنوی پاساریبو، زمین‌شناس اهل جاکارتا پایتخت اندونزی، روز ۱۷ سپتامبر امسال در دیداری از این جزیره، از مردمان قبیله عکس گرفت.

این عکاس ۳۸ ساله از سال ۲۰۱۹ مشغول ثبت زندگی در مناطق روستایی اندونزی بوده و توجه خاصی به قبایل گوناگون و میراث فرهنگی آنها دارد.

او گفت که عکاسی حرفه تمام وقتش نیست، بلکه عشق و سرگرمی است: «کار واقعی من زمین‌شناسی در معدن نیکل است، عکاسی سرگریمی من است.»

پاساریبو می‌گوید منحصر‌به‌فرد بودن چشم‌های آبی برایش الهام‌بخش بوده‌است.

اندونزی مجمع‌الجزایری پهناور با بیش از ۳۵۰ لهجه و خرده‌فرهنگ است. جمعیت جزیره بوتون حدود ۴۵۰ هزار نفر است که بسیاری در قبایل کوچک و منزوی زندگی می‌کنند.

بیشتر از زندگی