ازسرگیری مراسم حج عمره پس از شش ماه وقفه

در مرحله نخست اهالی عربستان و شهروندان خارجی مقیم می‌توانند اعمال حج را انجام دهند

حصارهای اطراف کعبه و حجرالأسود در جای خود باقی خواهند ماند و زائران نمی‌توانند از این موانع بگذرند و به دیوار کعبه یا حجرالأسود دست بکشند-AFP

مقامات عربستان سعودی روز یکشنبه پس از شش‌ماه وقفه به دلیل شیوع کرونا، اماکن مقدس مسلمانان را برای زیارت عمره بازگشایی کردند.

وزارت حج و عمره این کشور در توییتر خود نوشت که اولین گروه از زائران عمره در ساعات پایانی روز یکشنبه با رعایت کامل موازین بهداشتی مرتبط با کرونا به مسجدالحرام وارد شدند.

این وزارتخانه بدون ارائه جزئیات بیشتر ، عکس بازدیدکنندگان را از ورود به مسجد‌الحرام در مکه به اشتراک گذاشت.

شهروندان عربستانی و ساکنان خارجی این پادشاهی از روز یکشنبه مجاز به انجام عمره یا زیارت عادی در مسجدالحرام با ۳۰ درصد ظرفیت یا شش هزار نفر در روز شدند.

پیش از این، آژانس خبری رسمی عربستان گزارش داده بود که حصارهای اطراف کعبه و حجرالأسود در جای خود باقی خواهند ماند و زائران نمی‌توانند از این موانع بگذرند و به دیوار کعبه یا حجرالأسود دست بکشند.

براساس پروتکل‌های بازگشایی اماکن مقدسه، مسجدالحرام، جایی که کعبه در آن واقع شده است، ۱۰ بار در روز ضدعفونی می‌شود. همچنین اتاقک‌هایی تعبیه‌شده تا اگر فردی علائم کرونا را داشت به آنجا منتقل شود.

هفته گذشته عربستان سعودی اعلام کرد که به‌تدریج ممنوعیت سفر مربوط با ویروس کرونا برای سفرهای عمره را لغو خواهد کرد.

اما به‌جز زائران مقیم و شهروند سعودی، مشتاقان در دیگر کشورهای جهان نیز از روز اول نوامبر (۱۰ آبان) می‌توانند با سفر به عربستان مراسم حج عمره را برگزار کنند.

امسال به دلیل شیوع کرونا، در اقدامی نادر مراسم حج تمتع به‌صورت محدود برگزار شد و تنها بخشی از کسانی که در عربستان سعودی زندگی می‌کنند موفق به شرکت در این مراسم شدند. هیچ زائری از خارج از عربستان سعودی نیز اجازه حضور در این مراسم را نیافت.

هم‌اکنون و با کاهش محدودیت‌ها، زائرانی که می‌خواهند برای نماز جمعه وارد مسجدالحرام شوند یا عمره را انجام دهند باید از طریق یک برنامه آنلاین که توسط مقامات برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد طراحی شده، زمان و تاریخ زیارت خود را رزرو کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر حج عربستان گفت هر گروه از ۲۰ یا ۲۵ زائر با یک کارمند بهداشت همراه می‌شوند و در صورت اضطرار، تیم‌های پزشکی به‌سرعت در دسترس خواهند بود.

ازسرگیری مراسم حج عمره در حالی رخ داده است که حضور زائران ایرانی در این رویداد مذهبی هنوز سرنوشت روشنی ندارد.

هفته گذشته علی‌رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت گفت که اعزام زوار ایرانی تنها در صورتی انجام خواهد شد که شروط ایران محقق شود. او  گفت: «شروط جمهوری اسلامی ایران اول تضمین امنیت، آرامش و کرامت زائران ایرانی و راه‌اندازی کنسولگری یا دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران برای حمایت‌های کنسولی از اتباع ایرانی در حین اقامت در کشور عربستان سعودی است وتا زمان تحقق این شروط، اعزام سفر عمره انجام نمی‌شود.»

بیشتر از جهان