ابتلای ترامپ به کووید-۱۹ چه بر سر انتخابات می‌آورد؟

دومین مناظره انتخاباتی برای ۱۵ اکتبر برنامه‌ریزی شذه است

ممکن است رئیس جمور را تا روز دوشنبه مرخص کنند-MANDEL NGAN / AFP

با ابتلای ترامپ به ویروس کرونا در ماه اکتبر و ورود به آخرین مرحله انتخابات ۲۰۲۰، جو بایدن در نظرسنجی‌ها از رئیس جمهور پیشی گرفته است.

در یک نظرسنجی جدید، که پس از مناظره اول ریاست جمهوری ولی پیش از اعلام ابتلای ترامپ به کووید-۱۹ صورت گرفت، بایدن با تناسب دو به یک در آمار سراسری کشور برتری خود را ادامه داد.

بر اساس نظرسنجی مشترک ان‌بی‌سی نیوز و وال استریت از رأی‌دهندگان ثبت‌نام کرده، نامزد دموکرات‌ها با ۱۴ امتیاز اختلاف، ۵۳ در برابر ۳۹ درصد، از رئیس جمهور پیشی گرفته است. قبل از مناظره، همین نظرسنجی جو بایدن را ۸ درصد جلوتر از ترامپ نشان می‌داد.

بدین ترتیب، در آمار ملی جو بایدن در حال حاضر بیشترین فاصله را از زمان آغار رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ با رئیس جمهور گرفته است.

تقریبا نیمی از تمام شرکت‌کنندگان (۴۹ درصد) نظر دادند که در مناظره اول جو بایدن بهتر عمل کرد. در مقابل، فقط ۲۴ درصد ترامپ را بهتر دانستند.

ولی این نظرسنجی در روز اول اکتبر گرفته شد، یعنی یک روز پیش از آن که ترامپ توئیت بزند که او و همسرش گرفتار کووید-۱۹ شده‌اند. رئیس جمهور روز جمعه برای درمان به مرکز پزشکی والتر رید منتقل شد.

با این که ممکن است رئیس جمور را تا روز دوشنبه مرخص کنند، نگرانی‌ها پس از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت رئیس جمهور از سوی پزشک کاخ سفید، رو به افزایش گذاشت.

دکتر شون کونلی در حالی روز شنبه از پاسخ به سؤالی طفره رفت که پرسید آیا آقای ترامپ را به دستگاه اکسیژن متصل کرده‌اند، روز یکشنبه گفت به خاطر افت اکسیژن در خون رئیس جمهور، به ایشان اکسیژن مکمل داده‌اند.

دکتر کونلی گفت: رئیس جمهور «تب شدیدی» داشت و روز جمعه و در «مقطع دیگری» در روز شنبه، میزان اکسیژن موجود در خون وی به زیر ۹۴ درصد رسید.

با تردیدهای بیشتر در مورد میزان وخامت حال آقای ترامپ و بیماری وی، هنوز این سؤال باقی است که آیا دو هفته دیگر دومین مناظره ریاست جمهوری برگزار خواهد شد یا نه.

تیم آقای بایدن روز یکشنبه تأکید کرد که وی در مناظره حاضر خواهد بود.

سایموند سندرز، مشاور انتخاباتی بایدن، در برنامه «وضعیت اتحاد» سی‌ان‌ان گفت: «ما انتظار مناظره روز ۱۵ اکتبر در میامی را می‌کشیم و این مناظره در سالن شهرداری انجام می‌شود و جو بایدن عاشق شهرداری خوب است».

وی ادامه داد: «ما امیدواریم رئیس جمهور بتواند شرکت کند و این تصمیم پزشکان است که او را مرخص کنند. ولی جو بایدن در جلسه حاضر خواهد شد.»

تیم رئیس جمهور شنبه شب با انتشار ویدیویی از مرکز والتر رید سعی کرد مردم را متقاعد کند که وی «زود» به دفتر خود باز خواهد گشت و نشان داد که حال او «حالا بسیار بهتر» شده است.

آقای ترامپ در این ویدیو، که تازه‌ترین اظهاراتش را در مقابل دوربین با مردم ثبت کرده، گفت: «ما داریم تمام تلاش خود را می‌کنیم که هر چه زودتر به سر کار خود برگردم. من باید برگردم چرا که می‌خواهیم دوباره آمریکای باعظمتی بسازیم.»

رئیس دفتر کاخ سفید، مارک میدوز، اما پیش‌تر روز شنبه به خبرنگاران گفته بود، «ما هنوز در مسیر بهبودی کامل قرار نگرفته‌ایم.»

هواداران ترامپ در روزهای پایان هفته با تجمع در مقابل مرکز پزشکی نظامی، پیام‌های «شفای عاجل» خود را در آنجا گذاشتند. برخی دیگر با تشکیل راهپیمایی‌ها و مراسم دعا در نقاط مختلف کشور، شعار «ترامپ را دوست داریم» سر داده و پرچم «دوباره آمریکای بزرگی می‌سازیم» را بالا گرفتند.

ترامپ از این اقدامات بی‌خبر نماند و توئیت کرد: «بسیار از شما ممنونم». رئیس جمهور صبح دومین روز حضور خود در بیمارستان را هم با توئیتر آغاز کرد و به بازتوئیت پیام هوادارانش «الماس و ابریشم» و تأییدیه‌های کاندیداهای محافظه‌کار سنا پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت او‌براین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در برنامه «رو در رو با ملت» شبکه سی‌بی‌اس گفت که یکشنبه صبح با آقای ترامپ صحبت کرده و گفت، با این که حالش خوب است و دوست دارد به دفتر کارش در کاخ سفید برگردد «کمی بیشتر در والتر رید باقی خواهد ماند.»

در همین زمان، آزمایش کووید-۱۹ آقای بایدن منفی درآمده است. تیم او می‌گوید تعداد آزمایش‌ها را بیشتر خواهند کرد و نتیجه هر یک را اعلام می‌کنند.

با این که ستاد بایدن در مورد کووید-۱۹ تماس مستقیمی از سوی دفتر ترامپ نداشته، خانم سندرز گفته معاون سابق رئیس جمهور در معرض ویروس قرار نگرفته است.

ستاد ترامپ برای ردگیری ویروس با مایک دی واین، فرماندار اوهایو، نیز تماس نگرفته، در حالی که تیم او دو روز پیش از اعلام ابتلای رئیس جمهور به کووید-۱۹، برای مناظره به کلیولند سفر کرده بود.

دی واین به جیک تاپر، سر گروه خبری سی‌ان‌ان، گفت «بله! آنها از من سراغ نگرفتند. من پری‌روز با رئیس درمانگاه کلیولند صحبت کردم و او به من خبرهایی داد و گزارشی داد که من نمی‌دانم آنها با درمانگاه تماس گرفتند یا نه ولی با خود من صحبتی نکرده‌اند.»

کریس والاس گفته رئیس جمهور پیش از مناظره آزمایش نداده، که یعنی توقع این که ستاد قبل از سفر از او آزمایش می‌گیرد منتفی است.

روشن نیست کمیته مناظرات، یا درمانگاه کلیولند که محل اجرای برنامه بود، برای شرکت‌کنندگان چه سیاست کرونایی مشخصی تعیین کرده‌اند. 

ستاد بایدن-هریس برای شرکت در مناظره ریاست جمهوری هفتم اکتبر با مایک پنس، تقاضای مقررات جدید ایمنی کرونا کرده است.

با این که هر دو کاندیدای معاونت ریاست جمهوری تست منفی کرونا داشته‌اند، آنها را در فاصله بسیار بیشتری از یکدیگر قرار خواهند داد. آقای پنس علاوه بر مناظره، در نظر دارد طی روزهای آینده با تشکیل همایش‌هایی در سراسر کشور به تبلیغات انتخاباتی خود ادامه دهد.

گرچه معلوم نیست رئیس جمهور از کجا ویروس را گرفته است، مراسم معرفی نامزد دادگاه عالی، ایمی کانی بارت، در باغ رز کاخ سفید در هفته گذشته به عنوان یک برنامه «بسیار سرایت‌دهنده» مورد توجه قرار گرفته است.

فهرست نزدیکان آقای ترامپ که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند بزرگ و بزرگتر می‌شود. به گزارش بلومبرگ، نیکولاس لونا، موسوم به «آقای رفیق» چند ساعت پس از ابتلای ترامپ و بانوی اول به کرونا، با آزمایش مثبت کرونا رو به رو شد.

وظیفه آقای لونا، به عنوان دستیار شخصی ترامپ، ایجاب می‌کند همواره در مجاورت رئیس جمهور باشد و در سفرها او را همراهی کند. لونا در مناظره کلیولند شرکت داشت.

اکثر مردم آمریکا (۶۵ درصد) معتقدند اگر رئیس جمهور موضوع همه‌گیری را «جدی‌تر» می‌گرفت هیچ یک از این مشکلات پیش نمی‌آمد.

نظرسنجی مشترکی که رویترز و ایسوز پس از ابتلای ترامپ به کووید-۱۹ انجام داد نشان می‌دهد که ۹۰ درصد دموکرات‌ها و ۵۰ درصد جمهوری‌خواهان توافق دارند که اگر ترامپ از قوانین بهداشت عمومی پیروی می‌کرد، «احتمالا دچار این بیماری نمی‌شد».

طنزپرداران برنامه «شنبه شب زنده» از تمسخر رئیس جمهور دست برنداشتند و الک بالدوین و جیم کری ادای مناظره‌کنندگان را در آوردند و کریس راک گفت: «دلش برای کووید می‌سوزد».

ستاد انتخاباتی بایدن تصمیم گرفته در حالی که ترامپ با بیماری مبارزه می‌کند از تبلیغات منفی استفاده نکند. این تصمیم انتقاد برخی از دموکرات‌ها از جمله «عمر» را در پی داشت که معتقدند اگر ترامپ بود چنین کاری نمی‌کرد.

© The Independent