طالبان، حمله انتحاری در گرماگرم مذاکرات صلح

طالبان به خواست جامعه جهانی برای آتش‌بس در جریان مذاکرات صلح تن در نمی‌دهد

حادثه خونین حمله انتحاری در استان ننگرهار یک بار دیگر ماهیت خشونت‌طلب طالبان را مشخص ساخت. 

روز شنبه یک خودرو باربری مملو از مواد منفجره در نزدیکی در ورودی فرمانداری شهرستان شینوار در استان شرقی ننگرهار، ده‌ها باشنده این شهرستان را به خاک و خون کشاند. به دنبال انفجار این خودرو، دو تروریست مسلح با سلاح سبک و سنگین قصد حمله به داخل فرمانداری را داشتند که قبل از رسیدن به هدف‌شان، توسط محافظان فرمانداری از بین برده شدند. 

منابع رسمی تعداد کشته‌شدگان در این حادثه را ۱۵ نفر و شمار مجروحان را ۵۰ نفر اعلام کرده‌اند، اما به گفته منابع محلی آمار قربانیان این حادثه بیش از آن است. در میان قربانیان این حادثه تنها یک فرد نظامی حضور دارد و بقیه، از جمله سه کودک و یک زن، همه غیر‌نظامی‌اند. در میان زخمی‌های حادثه نیز تنها چهار تن نظامی به چشم می‌خورد و بقیه همه غیرنظامی هستند. این حادثه تنها رویداد تروریستی در آغاز این هفته نیست. صبح روز یکشنبه نیز خودرو ضدگلوله حمدالله ارباب، از اعضای رهبری کمیسیون دسترسی به اطلاعات و سخنگوی این نهاد، هدف یک بمب مغناطیسی قرار گرفت و هرچند خودش جان سالم به در برد، اما راننده‌اش کشته شد و محافظش نیز زخم برداشت. 

در طول هفته گذشته حملات طالبان باعث شده است تا بیش از ۲۵۰ شهروند غیرنظامی افغانستان در حوادثی نظیر حملات انتحاری، انفجار مین‌های کنار جاده‌ای و ترور‌های دیگر، کشته و زخمی شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خشونت‌های همچنان در جریان است. با این حال و به‌رغم خواست جامعه جهانی، کشور‌های منطقه و دولت افغانستان، طالبان به آتش‌بس تن نداده‌اند و حاضر نشده‌اند خشونت‌ها را در کشور کاهش دهند. این رویکرد طالبان ناقض توافق صلح میان این گروه و دولت امریکا نیز هست. بر اساس توافق میان گروه طالبان و دولت امریکا، این گروه پذیرفته است که در قبال آغاز روند خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، خشونت‌ها را در کشور کاهش دهد. اما بر خلاف روح آن توافق و انتظار مردم و دولت افغانستان، نه تنها کاهشی در میزان خشونت‌ها رخ نداده، بلکه افزایش نیز یافته است. طالبان با این باور که پیروزی در میدان‌های جنگ، باعث می‌شود تا در پشت میز مذاکره، از موضع قوی‌تری برخوردار باشند، حملات خشونت‌‌آمیز خود را به روندی صعودی سوق داده‌اند. اما این رویکرد نتیجه معکوس داده است. برخلاف دیدگاه اولیه مردم که با خوش‌بینی به مذاکرات صلح می‌نگریستند، حالا با ناامیدی و یاس به آن نگاه می‌کنند. به ویژه پس از وقوع رویداد خونین استان ننگرهار، موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به ‌پا خاسته است. بخش عمده‌ای از این واکنش‌ها درخواست تعلیق مذاکرات است. کاربران شبکه‌های اجتماعی از دولت افغانستان می‌خواهند تا زمانی که طالبان متعهد به کاهش خشونت یا آتش بس بلندمدت نشوند، به میز مذاکرات برنگردند. 

فرماندهی ناتو نیز خشونت‌ها را در افغانستان غیرقابل تحمل می‌داند. ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیرو‌های امریکایی و ناتو در افغانستان، در سفرش به استان فاریاب در شمال افغانستان گفت که سطح خشونت‌ها در افغانستان بسیار بالا است و طالبان باید خشونت‌ها را کاهش دهند. میلر همچنین به همراهان افغانش در این سفر گفت که نیرو‌های امنیتی باید توان محافظت از غیرنظامیان افغان را داشته باشند و این توان را بیشتر سازند. 

با آن که رئیس جمهوری غنی در واکنش به حمله انتحاری روز شنبه در ننگرهار واکنش تندی نشان داد و طالبان را قاتل مردم غیرنظامی افغانستان و تخریب کننده تاسیسات عمومی عنوان کرد، اما هنوز مشخص نیست که رویکرد دولت افغانستان در قبال مذاکرات صلح چه خواهد بود. با گذشت چندین هفته از آغاز گفت‌وگو‌ها برای تعیین برنامه اصلی مذاکرات، تا کنون این گفت‌و‌گو‌ها به نتیجه تعیین‌کننده‌ای نرسیده است. به گفته اعضای گروه تماس، موارد اختلاف میان دو تیم زیاد است و هنوز این اختلافات حل نشده است. 

با تمام این اوضاع دولت افغانستان نیز مانند طالبان باید رویکرد خود را در قبال جنگ و صلح با طالبان روشن و تفکیک کند. حالا که طالبان می‌خواهند جنگ‌شان با صلح همراه و صلح‌شان هم‌زمان با تداوم جنگ باشد، دولت افغانستان نیز باید همان رویه را در پیش بگیرد. 

بیشتر از