آیا تعویق انتخابات آمریکا به صلاح است؟

«اگر ترامپ سلامت خود را بازیابد ولی در انتخابات شکست بخورد، با نتیجه مخالفت خواهد کرد»

مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن در روز ۲۹ سپتامبر SAUL LOEB, JIM WATSON / AFP

لازم نیست آدم هوادار دوآتشه دونالد ترامپ باشد تا بابت آن چه برای رئیس جمهوری و همسرش پیش آمده ناراحت شود و برایشان آرزوی سلامت کند.

خانواده و دوستان ترامپ مانند بسیاری از دیگر کسانی که در دوران این همه‌گیری دچار کووید-۱۹ شدند، به شدت نگران هستند و کسی نمی‌داند در آینده چه رخ خواهد داد. شرط انصاف آن است که برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری، حتی اگر به مدت چند هفته، مهیا باشیم.

نتیجه انتخابات قانوناً باید از سوی مجمع گزینندگان (کالج الکتورال) در نشست رسمی آن در ۱۴ دسامبر تعیین شود و اگر قرار باشد در تاریخ انتخابات یا نشست مجمع گزینندگان تغییری رخ دهد، کنگره باید اکنون وارد عمل شود.

در مورد ر‌أی‌گیری پستی نگرانی‌های اغراق‌آمیز و شدیدی وجود داشته است و سلامت و کارایی نداشتن نامزدها (و احتمالاً هر دوی این موارد) می‌تواند مشروعیت دمکراتیک انتخابات را با تهدید جدی مواجه کند. وضعیت بی‌سابقه‌ای پیش آمده است.

آنچه برای نهاد ریاست جمهوری می‌تواند رخ دهد با آنچه می‌تواند برای خود انتخابات رخ دهد، تفاوت آشکاری دارد. در واقع، در مورد ریاست جمهوری روال خیلی روشنی وجود دارد و هر تغییری که در تاریخ برگزاری انتخابات رخ دهد، این واقعیت تغییری  نخواهد کرد که آغاز و پایان دوران حکومت هر رئیس جمهوری، به صراحت در قانون اساسی آمده است.

در متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده، دقیقآ و به تفصیل آمده است که وقتی یک رئیس جمهوری دچار از کارافتادگی دایمی یا موقت شود، چه باید کرد. مایک پنس، معاون رئیس جمهوری، وظایف آن جایگاه را را به عنوان رئیس جمهوری یا رئیس جمهوری موقت به عهده خواهد گرفت که برگشت‌پذیر هم هست. بر اساس آن که چه شرایطی پیش آمده باشد، هم خود رئیس جمهوری می‌تواند رسماً درخواست کند هم کنگره یا هیئت دولت می‌توانند چنین تصمیمی بگیرند.

به هر حال قوه مجریه می‌تواند به کار خود ادامه دهد. البته برخی اختلال‌های اجتناب‌ناپذیر و عدم‌قطعیت‌ها نیز بروز می‌کند. اما انتخابات فرایند جداگانه‌ای دارد و متمم ۲۵ اثری روی آن ندارد.

اگر ترامپ سلامت خود را بازیابد و در انتخابات برنده شود، این بحران خود به خود حل می‌شود. اما ترامپ نشان داده است که اگر سلامت خود را بازیابد ولی در انتخابات شکست بخورد، با نتیجه مخالفت خواهد کرد و این نیز از پیش مشخص است. در مورد پیروزی بایدن نیز همین طور است. اما اگر ترامپ به لحاظ جسمی از کار افتاده باشد ولی همچنان در انتخابات بماند و پیروز شود چطور؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنین وضعیتی نامحتمل است. زیرا اگر شرایط عوض شود، کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه (آر.ان.سی) اختیار آن را دارد که در مورد باقی ماندن یا نماندن نام ترامپ در روی برگه‌های رأی تصمیم بگیرد. طبق ضوابط کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه، رئیس این کمیته می‌تواند جانشین ترامپ در انتخابات شود و نیازی نیست انتخابات به تعویق بیفتد. بنابراین روند بهبود رئیس جمهوری ایالات متحده طی ده روز آینده که مدت کمی هم نیست، شرایط را مشخص خواهد کرد. همان طور که در مورد بوریس جانسون در بریتانیا دیدیم، حتی اگر فرد مبتلا در گذشته آدم تندرست، شاداب و سرحالی بوده باشد، تضمینی نیست که سریع بهبود یابد.

البته امکان آن هست که جو بایدن هم مبتلا شود و وضعیت  از این هم پرآشوب‌تر شود. انتخابات ریاست جمهوری که پیشاپیش هم دستخوش شرایط نامعمولی بوده است، باید آزاد و منصفانه باشد و رأی‌دهندگان بدانند که چه کسی را به کاخ سفید می‌فرستند.

مثلاً  اگر نام پنس روی برگه رأی جمهوری‌خواهان باشد، شماری از رأی‌دهندگان که به هیچ وجه حاضر نیستند از ترامپ حمایت کنند، به پنس رأی می‌دهند و همین می‌تواند به جلو بودن کنونی بایدن از ترامپ در نظرسنجی‌ها، پایان دهد.

الزامات دمکراتیک در نهایت دست بالا را خواهد داشت. اما اگر ترامپ سریع بهبود نیابد، باید سریع دست به کار شد وگرنه معلوم نیست چه پیش بیاید.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه