تکمیل واکسن کرونا در بریتانیا به‌ سرعت پیش می‌رود

امکان دارد تا فروردین آینده همه بزرگسالان در بریتانیا مایه‌کوبی شوند

تظاهرات در اعتراض به «تزریق اجباری واکسن» در لندن -  JUSTIN TALLIS / AFP

گزارش‌های جدید حاکی است که تمام بزرگسالان در بریتانیا طی برنامه‌های واکسیناسیون سراسری، تا ایام عید پاک از واکسن ویروس کرونا برخوردار خواهند شد.

دانشمندانی که روی واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد کار می‌کنند اظهار امیدواری کردند که این واکسن تا پایان سال جاری آماده و تصویب شود.

مقامات دولتی معتقدند که در صورت وجود واکسن، می‌توانند در کمتر از ۶ ماه یا حتی سه ماه، تمام ۵۳ میلیون بریتانیایی بزرگسال را مایه‌کوبی کنند.

به گزارش تایمز، طرح‌هایی در پیش است که سپاهی از پرستاران، فیزوتراپ‌ها و دارندگان سایر مشاغل پزشکی برای زدن واکسن آماده و آموزش داده شوند و با کمک ارتش، مراکز «عبوری» مایه‌کوبی ایجاد خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه دولتی به این روزنامه گفت: «در نظر داریم این کار را در کمتر از شش ماه به انجام برسانیم و شاید بتوانیم خیلی زودتر تمام کنیم.»

ولی این خوش‌بینی، که گویا در یک جلسه توضیحی غیرعلنی مطرح شده است، از تأیید همگان برخوردار نیست.

در گزارش یک نهاد سلطنتی پیش‌تر عنوان شده بود که توزیع واکسن در سراسر کشور ممکن است تا یک سال طول بکشد.

محاسبات نشان می‌دهند که اگر قرار باشد ۵۳ میلیون بزرگسال کشور در طول ۶ ماه دو بار واکسینه شوند، یعنی در هر روز باید ۶۰۰ هزار واکسن زده شود.

برای انجام این کار در سه ماه، روزانه ۱.۲ میلیون دوز واکسن لازم است، که بسیاری معتقدند رسیدن به چنین هدفی بالاتر از ظرفیت‌های واقعی موجود است.

اگر قرار باشد برنامه هدفمندتر باشد، به نظر می‌رسد ابتدا بیماران و خدمه درمانی و سپس افراد بالای ۸۰ سال و پرسنل سازمان بهداشت ملی به دریافت واکسن نایل شوند.

پس از آنان، افراد بالای ۶۵ سال و سپس جوان‌ترها بیشتر در معرض خطر هستند.

خود واکسن به احتمال زیاد همان واکسنی خواهد بود که دانشگاه آکسفورد با همکاری غول داروسازی آسترازنکا در دست ساخت دارد، اما طرح توزیع آن می‌تواند روی هر واکسن آزمایشی دیگری که با موفقیت به سرانجام برسد و تایید شود، نیز اعمال شود.

© The Independent

بیشتر از جهان