مدیر حوزه‌های علمیه ایران: قره باغ متعلق به کشور آذربایجان و پاره تن اسلام است

آیت‌الله اعرافی: براساس قوانین و حقوق بین‌الملل منطقه قره باغ متعلق به کشور آذربایجان است

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ایران - عکس از خبرگزاری مهر

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و عضو شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای نسبت به درگیری‌ها میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان  واکنش نشان داد. این مقام مذهبی در ایران تاکید کرد که «براساس قوانین و حقوق بین الملل منطقه قره باغ متعلق به کشور آذربایجان و پاره تن اسلام است و از این سرزمین جدا ناپذیر است».

در این بیانیه آمده است که «براساس قوانین و حقوق بین الملل منطقه قره باغ متعلق به کشور آذربایجان و پاره تن اسلام است و از این سرزمین جدا ناپذیر است.»

هم‌چنین در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که «متاسفانه برخی از کشورها با ایجاد موج ایران هراسی و شیعه هراسی به دنبال اهداف شوم و تفرقه بر انداز خود هستند و با ایجاد بدبینی نسبت به مردم و کشور جمهوری اسلامی ایران و دامن زدن به شایعات بی اساس به دنبال اختلاف و تفرقه بین دو ملت ایران و آذربایجان و ناامن کردن منطقه هستند».

بنا به ادعای این مقام مذهبی مملکت تفرقه‌افکنان می‌خواهند « از آب گل آلود ماهی صید کنند و زمینه حضور و نفوذ نیروهای مزدور و تکفیری و قدرت‌های استکباری و صهیونیست‌ها را در این مناطق فراهم آورند و در سایه جنگ و اختلاف در این منطقه به اهداف نامشروع خود برسند».

پیش‌تر ائمه جمعه استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و زنجان در ارومیه در خصوص موضوع اقدام کشورهای آذربایجان و ارمنستان بر سر موضوع قره‌باغ بحث و بررسی کردند و در نهایت با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که «هیچ تردیدی در تعلق قره‌باغ به آذربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان، کشور اهل‌بیت نیست و دولت آذربایجان در بازپس‌گیری این اراضی کاملاً قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام درصدد اجرای چهار قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است.»

در روزهای گذشته و پس از بالاگرفتن تنش میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ گروهی از مردم در تبریز و تهران و ارومیه به خیابان آمدند و اعتراض خود را به سیاست‌های حامی ارمنستان از سوی مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند. در پی این اعتراضات گروهی بازداشت شدند. پس از آن بود که حساب توییتر دفتر ایران سازمان عفو بین‌الملل در پیامی از برخی گزارش‌های ارسالی در مورد بازداشت حدود ۲۰ تن از فعالان ترک ابراز نگرانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این در حالی است که مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی در واکنش به منازعات میان ارمنستان و آذربایجان رویکردی میانه داشتند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگوهای جداگانه با وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو طرف را به «خویشتن‌داری» دعوت کرد و خواستار «پایان فوری خصومت‌ها» و مذاکره آن‌ها در چارچوب قوانین بین‌الملل شد. امروز، شنبه ۱۲ مهر، هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که ایران تحرکات در مناطق مرزی را رصد می‌کند و خواستار توقف درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگوهای جدی و زمان‌دار بین دو طرف شد.

به گزارش رسانه‌های ایران در پی درگیری نیروهای آذربایجان و ارمنستان بیش از ۲۰ خمپاره به داخل خاک ایران  اصابت کرده است. 

بیشتر از