اوباما آشکارا کاخ سفید ترامپ را متهم به سرکوب آرای سیاه‌پوستان کرد

«برخی در تلاشند تا از رای دادن مردم جلوگیری کنند، به ویژه در جوامع رنگین پوست»

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، و جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰-Nicholas Kamm / AFP

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، در ویدیوی جدید ستاد انتخاباتی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری، کاخ سفید را متهم به سرکوب آرای سیاه‌پوستان کرد. 

در این ویدیو که قبل از انتشار در سایت «شید روم» به دست شبکه خبری پی‌بی‌اس رسیده است، آقای اوباما از شهروندان ایالت متحده می‌خواهد هرچه زودتر به آقای بایدن رای دهند. 

رئیس جمهور سابق گفت: «همان طور که می‌دانید موسم انتخابات فرا رسیده و من فقط یک پیام برای شما دارم: رای دهید. درواقع زود رای دهید.» 

آقای اوباما بدون اشاره به نام رئیس جمهور دونالد ترامپ اضافه کرد: «در حال حاضر از کاخ سفید گرفته به پایین، دولت در حال جلوگیری از رای دادن مردم به ویژه در میان جوامع رنگین‌پوست است. به این دلیل که امور مهمی در این انتخابات مطرح است. نه فقط واکنش ما به بیماری عالم‌گیر جاری یا اعتراضات برای عدالت نژادی، بلکه دموکراسی ما تحت خطر است.» 

این ویدیوی ستاد انتخاباتی یک روز بعد از آن منتشر شد که تحقیقی توسط اخبار شبکه ۴ بریتانیا، رئیس جمهور را متهم به سرکوب ۳.۵ میلیون رای شهروندان سیاه‌پوست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ کرد. 

ستاد انتخاباتی او متهم شد که در ۱۶ ایالت مورد نزاع با هدف قرار دادن شهروندان آفریقایی-آمریکایی تبلیغاتی منفی علیه هیلاری کلینتون منتشر کرده بود تا آنان را از رای دادن منصرف کند. 

جمال واتکینز نایب رئیس انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان به شبکه ۴ گفت این سازمان از یافته آن‌ها که در سال ۲۰۱۶ تلاش‌هایی برای سرکوب رای سیاه‌پوستان انجام شده، آزرده خاطر شده است. 

آقای واتکینز گفت: «ما هم از اطلاعاتی نظیر اطلاعات ثبت‌نام رای‌دهندگان استفاده می‌کنیم اما برای ترغیب و تشویق افراد به مشارکت در انتخابات. ما از اطلاعات استفاده نمی‌کنیم تا مردم را از رای دادن منصرف کنیم و آن‌ها را در خانه نگه داریم. به نظرم این کار اساسا از مفهوم دموکراسی به دور است.» حدود دو میلیون از شهروندان سیاه‌پوستی که در سال ۲۰۱۲ به اوباما رای دادند، به خانم کلینتون در سال ۲۰۱۶ رای ندادند چرا که ظاهرا ستاد انتخاباتی ترامپ به سرکوب آرای سیاه‌پوستان در ایالاتی نظیر ویسکانسین و شهر میلواکی دست برد. ستاد انتخاباتی ترامپ قبلا طراحی هرگونه تبلیغ هدف‌مندی را در فیس‌بوک انکار کرده است. 

شهروندان امسال در موعدی زودتر پای صندوق‌های رای می‌روند چرا که آقای ترامپ مکررا علیه رای پستی در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری صحبت کرده و بدون ارائه هرگونه مدرکی ادعا می‌کند رای‌گیری با پست باعث افزایش تقلب در انتخابات می‌شود. 

رئیس جمهور همچنین از ارائه بودجه بیشتر برای سرویس پست ایالات متحده خودداری کرده است علی‌رغم این که سازمان به خاطر بیماری عالم‌گیر ادامه‌دار ویروس کرونا و تحت مدیریت لویی دیجوی، به مخاطره افتاده است. 

طرحی برای کمک به سرویس پست ایالات متحده ماه گذشته میلادی در مجلس نمایندگان رای آورد ولی بعید به نظر برسد بتواند تایید مجلس سنا را هم دریافت کند چرا که میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا گفته است لایحه‌ای اختصاصی را برای کمک به این سازمان نخواهد پذیرفت. رئیس جمهور ترامپ هم تهدید کرد که آن را وتو خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای با ماریا بارتیرومو از شبکه تجارت فاکس ماه گذشته میلادی گفت: «دموکرات‌ها دنبال بودجه سرویس پست ایالات متحده هستند تا اداره پست را کارآمد کنند و بتوانند میلیون‌ها میلیون رای مردم را جمع کنند. اما اگر آن‌ها نتوانند این‌ها را بگیرند بدان معنی خواهد بود که نمی‌توانند رای‌گیری سراسری با پست را به راه اندازند چرا که تجهیزات لازم برای انجام آن را نخواهند داشت. آن‌ها پول انجام رای‌گیری سراسری با پست را ندارند و بنابراین فکر نکنم بتوانند آن را انجام دهند.» 

مقامات دموکرات از شهروندان ایالات متحده خواسته‌اند هر چه زودتر در انتخابات شرکت کنند تا مطمئن شوند رای آنان در انتخابات ریاست جمهوری ۳ نوامبر شمرده می‌شود. 

ستاد انتخاباتی بایدن نیز روز سه‌شنبه ویدیویی را از کامالا هریس، نامزد معاون اولی رئیس جمهور از حزب دموکرات منتشر کرد که او هم از شهروندان می‌خواست رای خود را زود به صندوق بیندازند. 

خانم هریس در این ویدیو گفت: «می‌دانیم که در این انتخابات همه چیز در معرض خطر است، از بهداشت زنان گرفته تا مشاغل ما، از تجارت شهروندان سیاه‌پوست گرفته تا برقراری عدالت در مدارس و جوامع ما. و البته که ما باید کووید-۱۹ را شکست بدهیم و به مصاف نژادپرستی و بی‌عدالتی در کشورمان برویم.» 

کامائو مارشال، دبیر ستاد انتخاباتی بایدن برای ارتباطات راهبردی، در مصاحبه با شبکه پی‌بی‌اس درباره ویدیوی جدید گفت: «ستاد ما بر ارتباط با رای‌دهندگان در محیط خود متمرکز است و سعی دارد برنامه جو بایدن و کامالا هریس را برای ساخت بهتر کشور تشریح کرده و شهروندان را به رای دادن تشویق کند.» 

او افزود این است که «طیف قابل توجهی از رای‌دهندگان سیاه‌پوست را به خود جذب کنیم که امیدواریم به ما در تعیین نتیجه انتخابات پاییز کمک کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان