ارمنستان: برای برقراری آتش‌بس در قره‌باغ همکاری می‌کنیم

جمهوری آذربایجان هنوز به درخواست آتش بس روسیه، فرانسه و آمریکا پاسخ نداده است

درگیری بین این دو جمهوری استقلال یافته از شوروی سابق از روز یکشنبه بالا گرفت- HAYK BAGHDASARYAN / PHOTOLURE / AFP

پس از پنج روز درگیری سنگین بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ناگورنو قره‌باغ، ایروان روز جمعه اعلام کرد با سازمان امنیت و همکاری در اروپا برای برقراری آتش‌بس در آن منطقه مورد مناقشه همکاری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آذربایجان هنوز به درخواست روز گذشته آتش‌بس از سوی فرانسه، آمریکا و روسیه – سه عضو گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا برای میانجیگری در این بحران – پاسخ نداده است.

الهام علی‌اف پیشتر در روز سه‌شنبه گفت‌وگو با ارمنستان بر سر ناگورنو قره‌باغ را رد کرده بود و ترکیه متحد عمده او هم روز پنجشنبه گفته بود که این سه قدرت جهانی نباید در روند رسیدن به صلح در منطقه نقشی داشته باشند.

اما وزیر امور خارجه ارمنستان از بیانیه مشترک فرانسه، ایالات متحده و روسیه استقبال کرده و گفته است که کشورش به تلاش برای رسیدن به یک راه حلی که بتواند از طریق مسالمت آمیز به این مناقشه پایان دهد پایبند است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری بین این دو جمهوری استقلال یافته از شوروی سابق از روز یکشنبه و پس از آن بالا گرفت که ایروان باکو را به بمباران این منطقه عمدتا ارمنی‌نشین متهم کرد. آذربایجان می‌گوید به حمله ارمنستان واکنش نشان داده است.

درگیری‌ها در طول شب گذشته نیز ادامه یافت. وزیر دفاع ناگورنو قره‌باغ از ۴۵ قربانی نظامی جدید در روز جمعه خبر داده است؛ که با این حساب مجموع تلفات طرف ارمنستانی در این مدت به ۱۵۸ تن افزایش یافته است.

طبق گزارش‌ها در این منطقه کوهستانی جنوب قفقاز، که در جمهوری آذربایجان واقع شده است اما توسط اکثریت ارمنی آن اداره می‌شود، تاکنون یازده غیرنظامی جان خود را از دست داده و بیش از ۶۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

دفتر دادستانی جمهوری آذربایجان می‌گوید ۱۹ غیرنظامی بر اثر بمباران نیروهای ارمنستانی کشته و ۵۵ نفر زخمی شده‌اند. این کشور هنوز آماری از تلفات نیروهای نظامی خود در جریان این درگیری‌ها ارائه نداده است.