بحران اقلیمی: سرعت گرم شدن شب‌ها بیشتر از روزهاست

دماهای بالاتر می‌تواند پیامدهای بالقوه شدیدی بر گونه‌های جانوری شب‌زی داشته باشد

یخچال چیریگوانو در قاره جنوبگان JOHAN ORDONEZ / AFP

محققان می‌گویند تاثیرات بحران آب و هوا باعث می‌شود که شب‌ها در بسیاری از مناطق جهان به صورت نامتقارن و نامتناسبی بیشتر از روزها گرم شوند. اینک مشخص شده که گرم شدن زمین در زمان شب، از گرم شدن زمین در زمان روز در بیش از نیمی (۵۴ درصد) از سطح سراسر کره زمین، شایع‌تر است. پدیده‌ای که دانشمندان آن را «عدم‌تقارن گرمایشی» توصیف کرده‌اند. 

این مطالعه، که در مجله تغییرات زیستی جهانی (گلوبال چنج بایولوژی) منتشر شده است، هشدار می‌دهد دمای بالاتر شب می‌تواند پیامدهای بالقوه قابل توجهی بر گونه‌های جانوری شب‌زی داشته باشد. تیمی از پژوهشگران دانشگاه اکستر، پیشینه ثبت شده حرارتی بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۷ را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که دماهای شبانه، به طور متوسط در مقایسه با دماهای روزانه به شکلی نامتناسب در حدود ۰.۲۵ درجه سانتیگراد بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان بر این باورند که این‌عدم تقارن گرمایشی، در درجه نخست ازوجود ابرها ناشی می‌شود که طی روز، زمین را خنک نگاه داشته ولی در طول شب، گرمای سطح زمین را حفظ می‌کند و این مساله منجر به گرمایش بیشتر در زمان شب می‌شود. در مقابل، کمبود ابر نیز اجازه می‌دهد در طول روز گرمای بیشتری به زمین برسد، هرچند که این گرما در شب از دست می‌رود.  

دکتر دانیل کاکس، نویسنده اصلی این مقاله از موسسه محیط زیستی و پایداری در پنرین کامپس اکستر در کورنوال می‌گوید: «ما نشان دادیم که گرم شدن بیشتر شب‌ها با رطوبت بیشتر آب و هوا همراه است و این مساله پیامدهای مهمی برای رشد گیاهان و نحوه تعامل گونه‌ها مانند حشرات و پستانداران دارد. همچنین در مقابل نشان دادیم که گرم شدن بیشتر زمین در زمان روز، با شرایط خشک‌تر همبستگی دارد و با میزان کلی گرمایش مرتبط است. مساله‌ای که آسیب‌پذیری گونه‌ها را در برابر تنش گرمایی و دهیدراتاسیون (کم‌آبی بدن)  افزایش می‌دهد. به ویژه گونه‌های جانوری که فقط در طول شب یا فقط در طول روز فعال هستند تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.»

او می‌افزاید: «عدم‌تقارن گرمایشی تاثیرات بالقوه شدیدی بر دنیای طبیعت خواهد داشت.»  

گزارش تکمیلی از Press Association

© The Independent

بیشتر از زندگی