عربستان سعودی خواستار برخورد جامعه بین‌المللی با ایران شد

کشف گروه تروریستی منتسب به ایران، روابط دو کشور را بیش از پیش بحرانی کرده است

عربستان سعودی در بیانیه ای، با اشاره به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، خواستار برخورد جامعه جهانی با این کشور شد-FAYEZ NURELDINE / AFP

عربستان سعودی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای، با اشاره به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، خواستار برخورد جامعه جهانی با این کشور شد.
کابینه عربستان سعودی در جلسه روز چهارشنبه خود که به ریاست پادشاه این کشور، ملک سلمان و به صورت مجازی برگزار شد، بر ضرورت موضع‌گیری جدی جامعه بین‌المللی علیه ایران و رسیدگی به تخلفات مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور تأکید کرد. به گزارش آژانس خبری رسمی عربستان سعودی، این کشور همچنین خواهان همکاری بین‌المللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه شد.
پیش‌تر و در روز دوشنبه، عربستان اعلام کرده بود که یک گروه ۱۰ نفره تروریستی را که توسط سپاه پاسداران آموزش‌دیده بودند را دستگیر کرده و از آنها مقداری اسلحه و مواد منفجره نیز، کشف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


سخنگوی ریاست امنیت عربستان سعودی دراین‌رابطه گفت که سه نفر از دستگیرشدگان، بین ماه‌های اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۱۷، در محلی که با سپاه پاسداران ایران مرتبط بوده، آموزش‌های نظامی، میدانی و نحوه ساخت بمب دیده‌اند. هفت نفر دیگر نیز به طرق دیگر با این گروه مرتبط بوده‌اند.
مقامات عربستانی هویت افراد دستگیر شده را فاش نکردند. آنها همچنان به دنبال یافتن اطلاعات بیشتر در مورد این گروه تروریستی هستند. 
بر اساس عکس‌های منتشر شده و اعلامیه سازمان امنیت عربستان سعودی، از محل اختفای تروریست‌ها، بیش از ۵ کیلوگرم باروت، ۱۷ بسته حاوی مواد شیمیایی و لباس نظامی کشف و ضبط شده استد. همچنین دستگاه‌های شنود، رایانه، چاقو، مسلسل کلاشینکف، اسلحه، تپانچه و مهمات را نیز، توقیف شده است.
در واکنش به این خبر، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، این اتهامات را بی‌اساس خواند و گفت: «اتهام‌زنی‌های تکراری، کلیشه‌ای و بی‌ارزش حاکمان سعودی، راهی نیست که عربستان را به مقصد برساند و توصیه ما این است که عربستان سعودی به‌جای سناریونویسی‌های بی‌ارزش و سفارشی، مسیر صداقت و حکمت را انتخاب کند.»
هفته گذشته، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی ضمن حمله شدیداللحنی به ایران، این کشور را به توسعه شبکه‌های تروریستی در منطقه متهم کرد و گفت: «دولت سعودی در دفاع از امنیت ملی خود به‌هیچ‌وجه کوتاهی نخواهد کرد»
روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان از حدود چهار سال پیش و در پی حمله به کنسولگری این کشور در ایران، قطع شده است.