ارتش بریتانیا: روسیه در مورد واکسن کرونا اطلاعات غلط می‌دهد

رسانه‌های روسیه مدعی هستند این کشور آزمایش بالینی دومین واکسن احتمالی کووید-۱۹ را پشت‌سر گذاشته است

روسیه قصد دارد با شایعه‌پراکنی و انحراف داده‌ها،اثرگذاری راهبردی محققانرا با چالش‌ رو‌به‌رو سازد - Handout / Russian Direct Investment Fund / AFP

به گفته فرمانده نیروهای مسلح بریتانیا، روسیه تلاش دارد از طریق گروه‌های مخالف واکسن در شبکه‌های اجتماعی، به انتشار اطلاعات نادرست درباره واکسن کرونای آینده بپردازد.

ژنرال سر نیک کارتر، عضو ارشد وزارت دفاع، گفت رژیم‌های اقتدارگرا، از جمله روسیه و چین، با استفاده از راهبرد «جنگ‌افروزی سیاسی» به «تضعیف همبستگی» و «فرسودن استحکام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی» جهان غرب روی آورده‌اند.

سر نیک روز چهارشنبه طی سخنانی در اندیشکده «تبادل سیاسی» از اقدامات یک گروه اندیشمند دفاع سیاسی استرالیا نام برد که دریافته‌اند چگونه برخی کشورها به دنبال سودجویی از وضعیت بحرانی کرونا بوده‌اند.

او با اشاره به این که «بحران کرونا نشان داد که چگونه استفاده از شایعه‌پراکنی، اطلاعات غلط، انحراف داده‌ها، و اثرگذاری راهبردی می‌تواند محققان، گروه‌های مدنی و صد البته سیاست‌سازان را با چالش‌های پیچیده و به سرعت فراگیر رو به رو سازد» هشدار داد «حریفان اقتدارگرا» از این روش‌ها بیشترین بهره‌برداری را کرده‌اند.

وی افزود: «مؤسسه سیاست راهبردی استرالیا مجموعه‌ای از فعالان را ردگیری کرده است که با دستکاری در فضای اطلاعاتی، از وضعیت کرونا به نفع اهداف راهبردی خود استفاده می‌کنند. از جمله این فعالان گروه‌های متمایل به سیاست‌های روسیه هستند که با طرح روایت‌های غلط درباره واکسن، گروه‌های مخالف واکسن در شبکه‌های اجتماعی را تغذیه می‌کنند».

سر نیک افزود: که رژیم‌های اقتدارگرا به منظور جلوگیری از رویارویی فیزیکی با سایر کشورها، شیوه اطلاع‌رسانی غلط را در پیش گرفته‌اند.

او گفت: «هدف آنها این است که بدون جنگ برنده شوند و با شکستن اراده ما به اهداف خود برسند و طوری زیرپوستی حمله کنند که ایجاد جنگ نکند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هشدار در شرایطی مطرح می‌شود که رسانه‌های روسیه مدعی هستند کشورشان آزمایشات بالینی دومین واکسن احتمالی کووید-۱۹، ساخت مؤسسه ویکتور در سیبری، را پشت سر گذاشته است. 

آزمایش‌های پس از تصمیم نهادهای قانون‌گذار روسی مبنی بر صدور مجوز استفاده از واکسن اسپاتنیک ۵ آغاز شد. مجوز این واکسن پس از انجام آزمایش‌های بالینی محدود روی انسان، فقط برای مصرف داخلی در اوایل ماه آگوست صادر شد.

کارشناسان بهداشت صدور مجوز برای واکسنی که طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، روی تعداد کثیری از مردم، آزمایش نشده، موسوم به فاز سوم آزمایش، صحیح ندانستند.

این واکسن در حال حاضر روی ۴۰ هزار نفر از مردم در روسیه در حال آزمایش است. آزمایش‌ها از ۲۶ آگوست آغاز شدند.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان